Gjest leilighet leilighet Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Vi ser på leiligheter for tiden. Vurderer både borettslagsleiligheter og selveier. Samboeren har en far som har et eldgammelt medlemskap i et borettslag. Han har betalt hvert år i mange år og kommer ikke til å benytte seg av dette. Hvordan kan sønnen arve dette medlemsksapet og hvordan benytter man seg av det når man skal kjøpe borettslagsleilighet? Hva betyr denne forkjøpsretten og gjelder den om man har arvet et medlemsskap? 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 jada, man kan arve forkjøpsretten.. Da går dere foran de fleste:) De med lengst medlemsskap får forkjøpsrett:) 0 Siter
Jally Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Hei ! Ikke ta det jeg skriver for god fisk, for jeg er ikke helt sikker på om de samme reglene gjelder i alle boligbyggerlag. Min far overførte sitt medlemskap på meg ved å ta en telefon til boligbyggerlaget. Forkjøpsretten fungerte på den måten at ved en budrunde, så kunne jeg by den samme summen som den andre tilbyderen og ha forkjøpsrett. Så i stedet for å by over, så bød jeg hele tiden det samme som den andre, og fikk til slutt leiligheten for den siste summen som den andre tilbyderen gav. Det ble sikkert litt rotete...men du tok poenget ? Mvh 0 Siter
Gjest leilighet leilighet Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 jada, man kan arve forkjøpsretten.. Da går dere foran de fleste:) De med lengst medlemsskap får forkjøpsrett:) Når skal man melde fra om man har forkjøpsrett, skal man melde fra til megleren? Skal man by på vanlig måte? Og gjelder ansienniteten fra da det ble kjøpt eller fra da det ble overført? Lønner det seg egentlig å bruke dette? Det høyeste budet vinner vel uansett? (Litt dum jeg.) 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Når skal man melde fra om man har forkjøpsrett, skal man melde fra til megleren? Skal man by på vanlig måte? Og gjelder ansienniteten fra da det ble kjøpt eller fra da det ble overført? Lønner det seg egentlig å bruke dette? Det høyeste budet vinner vel uansett? (Litt dum jeg.) Det varierer sikkert fra sted til sted hvordan reglene er, du må nesten bare ringe til dette aktuelle Boligbyggelaget og høre. Det lønner seg selvsagt å bruke forkjøpsrett, da trenger du ikke by, og du bidrar ikke til å presse opp prisen. Du kan bare vente til de som byr har kommet med en pris som selgerne har godtatt - og så kan du ta stilling til å du vil gi det samme som dem. Hvis flere med forkjøpsrett vil kjøpe er det den med lengst ans. som får kjøpe. 0 Siter
Gjest leilighet leilighet Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Hei ! Ikke ta det jeg skriver for god fisk, for jeg er ikke helt sikker på om de samme reglene gjelder i alle boligbyggerlag. Min far overførte sitt medlemskap på meg ved å ta en telefon til boligbyggerlaget. Forkjøpsretten fungerte på den måten at ved en budrunde, så kunne jeg by den samme summen som den andre tilbyderen og ha forkjøpsrett. Så i stedet for å by over, så bød jeg hele tiden det samme som den andre, og fikk til slutt leiligheten for den siste summen som den andre tilbyderen gav. Det ble sikkert litt rotete...men du tok poenget ? Mvh Skjønner! Nå er det dessverre slik at min samboer har et yngre søsken også, og mulig han har dette medlemsskapet for å sikre sin alderdom i en bbl- leilighet. Så det er ikke helt avklart om samboeren får dette medlemsskapet. :/ Vi får se. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Når skal man melde fra om man har forkjøpsrett, skal man melde fra til megleren? Skal man by på vanlig måte? Og gjelder ansienniteten fra da det ble kjøpt eller fra da det ble overført? Lønner det seg egentlig å bruke dette? Det høyeste budet vinner vel uansett? (Litt dum jeg.) "Når skal man melde fra om man har forkjøpsrett, skal man melde fra til megleren?" Nei, til boligbyggelaget på eget skjema. "Skal man by på vanlig måte?" Nei, man er selvfølgelig ikke med å trekker prisen opp når man etterpå går inn i kjøpers sted og tar leiligheten for den prisen selger akespterer. "Og gjelder ansienniteten fra da det ble kjøpt eller fra da det ble overført?" Jo lavere nummer jo bedre. Så om din bedre halvdel overtar et gammelt medlemsnummer har han en kjempefordel. "Lønner det seg egentlig å bruke dette? Det høyeste budet vinner vel uansett?" Poenget med forkjøpsrett er at dere bare sitter på gjerdet og avventer hele budrunden, dere gjør ingenting, bare ber megler om å ringe dere når budrunden er ferdig. Så sender dere inn skjema til boligbyggelaget hvor dere melder at dere vil bruke forkjøpsretten deres til å ta leiligheten for den prisen selger og opprinnelig kjøper kom frem til. Holder akkurat på med dette selv nemlig. ) 0 Siter
Gjest goggola Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Annsiennitet i BRL kan overføres i rett nedadstigende linje. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.