mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enklere forklart: Jeg lager ikke websider. Ikke egentlig. Jeg lager funksjonalitet for websider/webapplikasjoner. Jeg er ikke designer, og vil ikke anbefale noen å be meg om å lage layout, velge farger, typografi etc. De oppdragene jeg tar, går ut på programmering/utvikling. Derfor blir jeg litt oppgitt når det viser seg at kunden ikke har tenkt på hvem som skal gjøre designbiten, og jeg må ta det også. "............................................" Skulle jeg ha ønsket å få laget en webside, ville jeg overhodet ikke ha tenkt på at det må flere "yrkesgrupper" inn i bildet. Kanskje du ville blitt mer attraktiv/brukervennlig/salgbar dersom du kunne ta på på den å gjøre hele greia? 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Forskjellen på design og programmering? Ok. *trekker pusten* Hva er design? F.eks en grafisk designer? En som har ekspertise i layout, farger, typografi og en hel haug liknende ting. Designere driver med alt fra industridesign til plakatdesign og webdesign. Hvis du f.eks tar en titt på websiden http://www.csszengarden.com/ så ser du litt hva det vil si å være grafisk designer i web-sammenheng. Noen av sidene der er helt fantastiske. Hva er programmering? Enkelt forklart, en som skriver programkode. Dette kan være alt fra server-scripting til utvikling av applikasjoner (ms office, f.eks) og spill (pac man, drømmefall). I web-sammenheng er en programmerer (som meg) en som lager funksjonaliteteten som ligger bak siden(e). Databasefunksjonalitet, sending og henting av data o.l. En webdesigner er en som lager layouten, velger farger, skrift og i det hele tatt hvordan siden skal se ut. ".........................................." Ergo du kan fint gjøre jobben til designeren, men ikke omvendt. Være kreativ! 0 Siter
Gjest ville ikke hyrt deg Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enklere forklart: Jeg lager ikke websider. Ikke egentlig. Jeg lager funksjonalitet for websider/webapplikasjoner. Jeg er ikke designer, og vil ikke anbefale noen å be meg om å lage layout, velge farger, typografi etc. De oppdragene jeg tar, går ut på programmering/utvikling. Derfor blir jeg litt oppgitt når det viser seg at kunden ikke har tenkt på hvem som skal gjøre designbiten, og jeg må ta det også. "............................................" Du virker rimelig ubrukelig sett fra kunderss ståsted når du ikke kan gjøre hele pakka da. 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Skulle jeg ha ønsket å få laget en webside, ville jeg overhodet ikke ha tenkt på at det må flere "yrkesgrupper" inn i bildet. Kanskje du ville blitt mer attraktiv/brukervennlig/salgbar dersom du kunne ta på på den å gjøre hele greia? En snekker kan sikkert også være mer attraktiv for en del kunder dersom han også kan ta rørlegger- og elektrikeroppdrag i tillegg til ordinære snekkeroppdrag. Tenk så fint for kunden å slippe å måtte forholde seg til mer enn en håndverker ;-) Men om han er like kvalifisert for alle fagfeltene, det er kanskje et annet spørsmål... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enig, makan til uforstand! Alle burde vite at programmerere helst ikke beveger seg utenom sin lille programmererverden, der de leker med sine (for oss andre) rare programmerervenner ;-) 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 En snekker kan sikkert også være mer attraktiv for en del kunder dersom han også kan ta rørlegger- og elektrikeroppdrag i tillegg til ordinære snekkeroppdrag. Tenk så fint for kunden å slippe å måtte forholde seg til mer enn en håndverker ;-) Men om han er like kvalifisert for alle fagfeltene, det er kanskje et annet spørsmål... Blir mer riktig å si at snekkeren ikke bare skal bygge det han får oppdrag om, men også greie å tenke seg til hva som kan være fint, og tenke ut kreative løsninger. Det tror jeg alle snekkere greier... 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 En snekker kan sikkert også være mer attraktiv for en del kunder dersom han også kan ta rørlegger- og elektrikeroppdrag i tillegg til ordinære snekkeroppdrag. Tenk så fint for kunden å slippe å måtte forholde seg til mer enn en håndverker ;-) Men om han er like kvalifisert for alle fagfeltene, det er kanskje et annet spørsmål... Det er vel mer vanlig at man vet forskjell på de gamle håndverkeryrkene (maler, elerktriker, snekker, rørlegger) enn nymotens "duppedingsmakere" som gjør ett eller annet dilldall på/med data? Tror du ikke? 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Du legger vel også merke til at Piraye iflg sitt budskap nå tydeligvis er en høyst forhenværende serviceperson..;o) Jepp. Hun er også en papegøye, som slenger seg på hver gang en eller annen idiot krangler med meg, men som aldri svarer på spørsmål fra meg. Så jeg tar ikke vedkommende seriøst, nei :-) "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Ergo du kan fint gjøre jobben til designeren, men ikke omvendt. Være kreativ! "Ergo du kan fint gjøre jobben til designeren, men ikke omvendt. Være kreativ!" Heh-heh. Jeg kan gjøre EN jobb. Heldigvis er det snakk om relativt enkle ting. Jeg er selvfølgelig ikke kompetent til å utføre grafisk design - det kreves utdannelse innen fagfeltet, eller nok langvarig interesse for det til at man har lært seg det selv. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Du virker rimelig ubrukelig sett fra kunderss ståsted når du ikke kan gjøre hele pakka da. *LOL* Enkelte ting er for dumme og usakelig til at selv jeg gidder å kommentere det :-) "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Det er vel mer vanlig at man vet forskjell på de gamle håndverkeryrkene (maler, elerktriker, snekker, rørlegger) enn nymotens "duppedingsmakere" som gjør ett eller annet dilldall på/med data? Tror du ikke? "Det er vel mer vanlig at man vet forskjell på de gamle håndverkeryrkene (maler, elerktriker, snekker, rørlegger) enn nymotens "duppedingsmakere" som gjør ett eller annet dilldall på/med data? Tror du ikke" For en bedrift som lever av å selge webløsninger, og hyrer inn folk på oppdragsbasis? Nope. De som driver med slikt vet like godt forskjellen på en programmerer og en designer. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Jeg kjenner en freelance webdesigner som kanskje (og bare kanskje!) har ledig kapasitet. Kanskje vedkommende (eller en annen webdesigner som du kunne samarbeidet med) kunne tatt over den delen av jobben for deg? Jeg skal klage til deg igjen hvis jeg får større som krever det :-) I dette tilfellet er det ganske smått og greit, og jeg klarer selvfølgelig å lage et enkelt lite design. Problemet er bare at jeg er ikke en kompetent grafisk designer, og liker derfor ikke å "late som". ".............................................." 0 Siter
Gjest ville ikke hyrt deg Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 *LOL* Enkelte ting er for dumme og usakelig til at selv jeg gidder å kommentere det :-) "......................................" Alt er vel dumt for deg, er det ikke? Men enda svarer du. Pussig. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Enig, makan til uforstand! Alle burde vite at programmerere helst ikke beveger seg utenom sin lille programmererverden, der de leker med sine (for oss andre) rare programmerervenner ;-) "Enig, makan til uforstand! Alle burde vite at programmerere helst ikke beveger seg utenom sin lille programmererverden, der de leker med sine (for oss andre) rare programmerervenner ;-)" Kjenner du mange programmerere som driver med banner-design, lager logoer etc.? Det tviler jeg meget sterkt på :-) Og, det er klart - et firma som selger løsninger, og som leier inn folk på oppdragsbasis, bør selvfølgelig vite dette. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Alt er vel dumt for deg, er det ikke? Men enda svarer du. Pussig. Tja...har du noe intelligent og/eller saklig å si? Eller benytter du bare enhver åpning til å slenge litt med leppa til meg, som vanlig? "............................................" 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Enig, makan til uforstand! Alle burde vite at programmerere helst ikke beveger seg utenom sin lille programmererverden, der de leker med sine (for oss andre) rare programmerervenner ;-)" Kjenner du mange programmerere som driver med banner-design, lager logoer etc.? Det tviler jeg meget sterkt på :-) Og, det er klart - et firma som selger løsninger, og som leier inn folk på oppdragsbasis, bør selvfølgelig vite dette. "........................................." Nei, en er en sånn som nesten bare driver med programmering, dataspill og sånne rollespillgreier. En typisk programmerer ;-) De andre to har mange andre interesser, og alle tre er så forskjellige at de nesten ikke ville hatt noe utenom data å snakke om, om jeg plasserte de i samme rom. De har en ting til til felles da; alle er dritsære. Og kjempehyggelige. Men det kan man jo si om mange :-) Men dere må godta å bli mobbet - alt for mange av dere er nerder, til at man kan unngå det ;-) 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Ergo du kan fint gjøre jobben til designeren, men ikke omvendt. Være kreativ!" Heh-heh. Jeg kan gjøre EN jobb. Heldigvis er det snakk om relativt enkle ting. Jeg er selvfølgelig ikke kompetent til å utføre grafisk design - det kreves utdannelse innen fagfeltet, eller nok langvarig interesse for det til at man har lært seg det selv. "........................................." Jeg tviler da heller ikke på at du ikke er kompetent. 0 Siter
Gjest ville ikke hyrt deg Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Tja...har du noe intelligent og/eller saklig å si? Eller benytter du bare enhver åpning til å slenge litt med leppa til meg, som vanlig? "............................................" I likhet med deg så har jeg ikke så mye hverken intelligent eller saklig å si nei. 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg skal klage til deg igjen hvis jeg får større som krever det :-) I dette tilfellet er det ganske smått og greit, og jeg klarer selvfølgelig å lage et enkelt lite design. Problemet er bare at jeg er ikke en kompetent grafisk designer, og liker derfor ikke å "late som". ".............................................." Du liker ikke å late som? Ler meg skakk, det er da virkelig ALT du gjør her inne hele tiden. Later som du er smartere enn alle andre. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Jeg tviler da heller ikke på at du ikke er kompetent. *LOL* Du har nå overskredet grensen for hvor barnslige utsagn jeg gidder svare på :-) "................................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.