matro1365380987 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 De siste 2 mÃ¥neder under graviditet ble stemmen min mørkere. Jeg var ikke forkjølet eller noe slikt, den bare ble sÃ¥nn. NÃ¥ er det 6 mÃ¥neder siden dette skjedde, jeg har et barn pÃ¥ 4 mÃ¥neder som jeg full-ammer. Stemmen er fortsatt mørk, det høres stadig vekk ut som om jeg er i stemmeskifte, har problemer med Ã¥ holde en ren tone, spesielt hvis jeg mÃ¥ snakke høyt. Synging høres ikke bra ut, stemmen bryter hele tiden, pÃ¥ en mÃ¥te føles det som om jeg ikke helt kan kontrollere hvordan den skal høres ut nÃ¥r snakker. Dette plager meg veldig, sÃ¥pass mye at jeg vegrer meg for Ã¥ prate med folk, og Ã¥ svare telefonen. Det er stor forskjell fra tidligere. Venner og kjente har reagert pÃ¥ stemmen min, noen tror jeg er en mann nÃ¥r jeg svarer telefonen.Jeg føler meg litt hes av og til, men ikke hele tiden. Fastlegen sier at jeg 99% sikkert ikke har kreft, hun prøvde Ã¥ se pÃ¥ stemmebÃ¥ndet men brekningsrefleksen gjorde det umulig.Hva kan dette være for noe? Kan det være hormonelt? Jeg fikk også økt hårvekst i ansikt og på magen under graviditet, samt problemer med kviser i ansikt (har aldri hatt problemer med dette tidligere). Har det noe Ã¥ si at jeg kastet mye opp under hele graviditeten? Kan dette pÃ¥virke stemmebÃ¥ndet?Matro 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231937-m%C3%A3%C2%B8rkeredypere-stemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Tenker umiddelbart at lavt stoffskifte må utelukkes. Les om "hypotyreose" her i DOL. Kan oppstå i forbindelse med svangerskap, og ett av symptomene kan være heshet og mørkere stemme. Sistnevnte fordi et struma ( hevelse i skjoldbruskkjertelen, KAN være vanskelig å se utvendig fra) kan klemme mot luftrør/stemmebånd, eller fordi hevelse/vektøkning/hormonendringer KAN gi hevelser rundt stemmebånd. Be om grundige hormon/stoffskifteprøver. Sørg for at verdiene sammenliknes med tidligere prøvesvar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231937-m%C3%A3%C2%B8rkeredypere-stemme/#findComment-1766994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.