Gå til innhold

Mørkere/dypere stemme

Anbefalte innlegg

matro1365380987

De siste 2 mÃ¥neder under graviditet ble stemmen min mørkere. Jeg var ikke forkjølet eller noe slikt, den bare ble sÃ¥nn. NÃ¥ er det 6 mÃ¥neder siden dette skjedde, jeg har et barn pÃ¥ 4 mÃ¥neder som jeg full-ammer. Stemmen er fortsatt mørk, det høres stadig vekk ut som om jeg er i stemmeskifte, har problemer med Ã¥ holde en ren tone, spesielt hvis jeg mÃ¥ snakke høyt. Synging høres ikke bra ut, stemmen bryter hele tiden, pÃ¥ en mÃ¥te føles det som om jeg ikke helt kan kontrollere hvordan den skal høres ut nÃ¥r snakker. Dette plager meg veldig, sÃ¥pass mye at jeg vegrer meg for Ã¥ prate med folk, og Ã¥ svare telefonen. Det er stor forskjell fra tidligere. Venner og kjente har reagert pÃ¥ stemmen min, noen tror jeg er en mann nÃ¥r jeg svarer telefonen.Jeg føler meg litt hes av og til, men ikke hele tiden. Fastlegen sier at jeg 99% sikkert ikke har kreft, hun prøvde Ã¥ se pÃ¥ stemmebÃ¥ndet men brekningsrefleksen gjorde det umulig.Hva kan dette være for noe? Kan det være hormonelt? Jeg fikk også økt hårvekst i ansikt og på magen under graviditet, samt problemer med kviser i ansikt (har aldri hatt problemer med dette tidligere).

Har det noe å si at jeg kastet mye opp under hele graviditeten? Kan dette påvirke stemmebåndet?Matro

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231937-m%C3%A3%C2%B8rkeredypere-stemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Tenker umiddelbart at lavt stoffskifte må utelukkes. Les om "hypotyreose" her i DOL. Kan oppstå i forbindelse med svangerskap, og ett av symptomene kan være heshet og mørkere stemme. Sistnevnte fordi et struma ( hevelse i skjoldbruskkjertelen, KAN være vanskelig å se utvendig fra) kan klemme mot luftrør/stemmebånd, eller fordi hevelse/vektøkning/hormonendringer KAN gi hevelser rundt stemmebånd.

Be om grundige hormon/stoffskifteprøver. Sørg for at verdiene sammenliknes med tidligere prøvesvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...