Gå til innhold

Fontex


bettyboop

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som sliter med Anorexia, og når jeg var hos legen i dag ble det foreslått fra psykiateren min at jeg burde begynne å bruke depresjonsmidlet Fontex. For å gjøre det lettere for meg å med depresjonene. Såklart virker dette fristende, men også skremmende.

Er det noen som har prøvd det, har noe erfaring? Eller kan forklare meg litt hvordan det virker...

Vær så snill...

Hilsen en sliten og jaget jente som ikke orker mer depresjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære bettyboop! Foreløpig er det ingen medisiner som har anoreksia som godkjent indikasjon. Likevel kan enkelte antidepressiva (forøvrig mest brukt ved bulimi og overspising), de såkalte SSRI-preparater (selektive serotoninreopptakshemmere) være til hjelp for enkelte som har tilleggs diagnoser som deprsjon, tvangssymptomer og angst. I ditt tilfelle kan kanskje Fontex være til hjelp (stabiliserende stemningsleie f.eks.) i en periode som støttebehandling ved siden av samtaleterapi. Jeg råder deg til å snakke mer med din psykiater/legen din om dette, slik at du føler at dere er sammen om dette "prosjektet" . Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjære deg !

Jeg har nå gått på fontex/fluoxetin i nærmere tre år pga. anorexi. Jeg har hatt stor nytte av det, og jeg var selv veldig usikker på om jeg ville begynne med de, men jeg angrer ikke. Jeg var redd for å miste den kontrollen jeg hadde på maten og sånn, men det gjorde jeg absolutt ikke. Det jeg har hatt mest nytte av er at jeg ikke har fått så panikk når jeg spiser eller har spist, og jeg har i tillegg en del tvangstanker/handlinger som har blitt mye mye bedre. Jeg har ikke lagt på meg etter jeg begynte på de, dvs. jeg har kanskje lagt på meg litt etter skjema, men også gått ned uten problemer, så jeg tror ikke de har noen innvirknig på det området der. Og man mister ikke kontrollen selv om man mottar litt hjelp, man får det faktisk litt bedre bare. Kaos-tankene rundt mat blir ikke fullt så sterke, men når det er sagt så går jeg på 60 mg per dag. Men det er nok forskjellig fra person til person hva som hjelper, kanskje du til og med må prøve et annet SSRI hvis du ikke har noen effekt av fontexen, for det hender.

Men du får se hva du gjør, jeg deler bare mine erfaringer. SSRI som et tillegg til annen terapi tror jeg for mange kan være positivt. Ikke SSRI alene, men som jeg kan forstå ut av ditt innlegg så går du i behandling.

LYKKE TIL !

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bettyboop! Foreløpig er det ingen medisiner som har anoreksia som godkjent indikasjon. Likevel kan enkelte antidepressiva (forøvrig mest brukt ved bulimi og overspising), de såkalte SSRI-preparater (selektive serotoninreopptakshemmere) være til hjelp for enkelte som har tilleggs diagnoser som deprsjon, tvangssymptomer og angst. I ditt tilfelle kan kanskje Fontex være til hjelp (stabiliserende stemningsleie f.eks.) i en periode som støttebehandling ved siden av samtaleterapi. Jeg råder deg til å snakke mer med din psykiater/legen din om dette, slik at du føler at dere er sammen om dette "prosjektet" . Lykke til!

hei, Laila :-) Jeg lurer på hva SSRI-preparater er og på hvilken måte de hjelper ved bulimi og overspising? *Klem fra en nysgjerrig bulimiker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...