Gjest ikke signatur nå Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 I jobben min er jeg av og til i kontakt med sengeliggende pasienter som blir behandlet med cytostatica. Jeg vet at dette kan være uheldig om jeg skulle være gravid. Men er det noen som vet om dette kan være farlig i prøvefasen, da man ikke vet om man er gravid. Bør jeg holde meg borte fra slike pasienter hele tiden, eller bare de to ukene fra EL og til forventet mens? Noen som vet? Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 I prøveperiodene dine vil du store deler av månedene være "usikker" på om du er gravid eller ei. Dette betyr at du ikke kan kreve andre arbeidsoppgaver, men du kan beskytte deg selv mer enn vanlig og være obs på å teste ofte så du raskt kan kreve andre oppgaver. Med å beskytte deg ekstra mener jeg; f.eks tenk deg godt om før du stiller deg i en situasjon hvor du kan få kroppsvæsker på deg. Vær flink til å bruke hansker ved all håndtering av bekken, stell osv. Planlegg ting du skal gjøre så du ikke blir overrasket av oppkastsøl el.l. De første ukene av et fosters liv, deler ikke fosteret blodomløp med deg, så de ukene er det ganske godt beskyttet. Test deg allerede 3-1 dager før forventet mens og hold sjefen din orientert om at du prøver å bli gravid. Kanskje hadde jeg også satt meg inn litt i de ulike cytostatikakurene, ikke alle er like farlige. Kanskje du kan velge deg ut de pasientene som får de minst farlige kurene? Ønsker deg lykke til med prøvingen! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1765521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur nå Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 I prøveperiodene dine vil du store deler av månedene være "usikker" på om du er gravid eller ei. Dette betyr at du ikke kan kreve andre arbeidsoppgaver, men du kan beskytte deg selv mer enn vanlig og være obs på å teste ofte så du raskt kan kreve andre oppgaver. Med å beskytte deg ekstra mener jeg; f.eks tenk deg godt om før du stiller deg i en situasjon hvor du kan få kroppsvæsker på deg. Vær flink til å bruke hansker ved all håndtering av bekken, stell osv. Planlegg ting du skal gjøre så du ikke blir overrasket av oppkastsøl el.l. De første ukene av et fosters liv, deler ikke fosteret blodomløp med deg, så de ukene er det ganske godt beskyttet. Test deg allerede 3-1 dager før forventet mens og hold sjefen din orientert om at du prøver å bli gravid. Kanskje hadde jeg også satt meg inn litt i de ulike cytostatikakurene, ikke alle er like farlige. Kanskje du kan velge deg ut de pasientene som får de minst farlige kurene? Ønsker deg lykke til med prøvingen! :-) Tusen takk for svar!! Det er til stor hjelp, da har jeg noe å forholde meg til! Takk igjen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1765661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Tusen takk for svar!! Det er til stor hjelp, da har jeg noe å forholde meg til! Takk igjen!! Håper det blir full klaff for deg snart:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1765805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur nå Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 I prøveperiodene dine vil du store deler av månedene være "usikker" på om du er gravid eller ei. Dette betyr at du ikke kan kreve andre arbeidsoppgaver, men du kan beskytte deg selv mer enn vanlig og være obs på å teste ofte så du raskt kan kreve andre oppgaver. Med å beskytte deg ekstra mener jeg; f.eks tenk deg godt om før du stiller deg i en situasjon hvor du kan få kroppsvæsker på deg. Vær flink til å bruke hansker ved all håndtering av bekken, stell osv. Planlegg ting du skal gjøre så du ikke blir overrasket av oppkastsøl el.l. De første ukene av et fosters liv, deler ikke fosteret blodomløp med deg, så de ukene er det ganske godt beskyttet. Test deg allerede 3-1 dager før forventet mens og hold sjefen din orientert om at du prøver å bli gravid. Kanskje hadde jeg også satt meg inn litt i de ulike cytostatikakurene, ikke alle er like farlige. Kanskje du kan velge deg ut de pasientene som får de minst farlige kurene? Ønsker deg lykke til med prøvingen! :-) Heisann!! Takker for tidligere svar. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan finne ut hvilke typer cytostatika som er mindre farlige. Har sett i felleskatalogen, men blir ikke klokere av den grunn:) Hva ska jeg da se under og hvordan skal jeg tolke det som står? Håper du kan svare meg en gang til, du har allerede vært til stor hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1772262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Heisann!! Takker for tidligere svar. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan finne ut hvilke typer cytostatika som er mindre farlige. Har sett i felleskatalogen, men blir ikke klokere av den grunn:) Hva ska jeg da se under og hvordan skal jeg tolke det som står? Håper du kan svare meg en gang til, du har allerede vært til stor hjelp! Hei du. Du kan lese generelt om cytostatica og graviditet / amming på www.felleskatalogen.no under "graviditet og amming" (tekst til venstre i bildet) - trykk så videre på "L antineoplastiske og ...". Men - dette gjelder bruk av de ulike preparatene på gravide og ammende pasienter. Det sier noe om ulik teratogen (fosterskadelig) effekt, men dette gjelder altså om det var du som fikk preparatet, og ikke pasientene dine. Håper du kan finne litt ut ved å lese om preparatene her. Ellers får du bare spørre igjen, hjelper deg gjerne! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1772848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathildaa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei du. Du kan lese generelt om cytostatica og graviditet / amming på www.felleskatalogen.no under "graviditet og amming" (tekst til venstre i bildet) - trykk så videre på "L antineoplastiske og ...". Men - dette gjelder bruk av de ulike preparatene på gravide og ammende pasienter. Det sier noe om ulik teratogen (fosterskadelig) effekt, men dette gjelder altså om det var du som fikk preparatet, og ikke pasientene dine. Håper du kan finne litt ut ved å lese om preparatene her. Ellers får du bare spørre igjen, hjelper deg gjerne! :-) Takk, takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/#findComment-1776493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.