Gå til innhold

Ønske om graviditet og cytostatica

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur nå

I jobben min er jeg av og til i kontakt med sengeliggende pasienter som blir behandlet med cytostatica. Jeg vet at dette kan være uheldig om jeg skulle være gravid.

Men er det noen som vet om dette kan være farlig i prøvefasen, da man ikke vet om man er gravid. Bør jeg holde meg borte fra slike pasienter hele tiden, eller bare de to ukene fra EL og til forventet mens? Noen som vet?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232078-%C3%B8nske-om-graviditet-og-cytostatica/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I prøveperiodene dine vil du store deler av månedene være "usikker" på om du er gravid eller ei. Dette betyr at du ikke kan kreve andre arbeidsoppgaver, men du kan beskytte deg selv mer enn vanlig og være obs på å teste ofte så du raskt kan kreve andre oppgaver. Med å beskytte deg ekstra mener jeg; f.eks tenk deg godt om før du stiller deg i en situasjon hvor du kan få kroppsvæsker på deg. Vær flink til å bruke hansker ved all håndtering av bekken, stell osv. Planlegg ting du skal gjøre så du ikke blir overrasket av oppkastsøl el.l.

De første ukene av et fosters liv, deler ikke fosteret blodomløp med deg, så de ukene er det ganske godt beskyttet.

Test deg allerede 3-1 dager før forventet mens og hold sjefen din orientert om at du prøver å bli gravid.

Kanskje hadde jeg også satt meg inn litt i de ulike cytostatikakurene, ikke alle er like farlige. Kanskje du kan velge deg ut de pasientene som får de minst farlige kurene?

Ønsker deg lykke til med prøvingen!

:-)

Gjest ikke signatur nå

I prøveperiodene dine vil du store deler av månedene være "usikker" på om du er gravid eller ei. Dette betyr at du ikke kan kreve andre arbeidsoppgaver, men du kan beskytte deg selv mer enn vanlig og være obs på å teste ofte så du raskt kan kreve andre oppgaver. Med å beskytte deg ekstra mener jeg; f.eks tenk deg godt om før du stiller deg i en situasjon hvor du kan få kroppsvæsker på deg. Vær flink til å bruke hansker ved all håndtering av bekken, stell osv. Planlegg ting du skal gjøre så du ikke blir overrasket av oppkastsøl el.l.

De første ukene av et fosters liv, deler ikke fosteret blodomløp med deg, så de ukene er det ganske godt beskyttet.

Test deg allerede 3-1 dager før forventet mens og hold sjefen din orientert om at du prøver å bli gravid.

Kanskje hadde jeg også satt meg inn litt i de ulike cytostatikakurene, ikke alle er like farlige. Kanskje du kan velge deg ut de pasientene som får de minst farlige kurene?

Tusen takk for svar!! Det er til stor hjelp, da har jeg noe å forholde meg til! Takk igjen!!

Gjest ikke signatur nå

Heisann!! Takker for tidligere svar. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan finne ut hvilke typer cytostatika som er mindre farlige. Har sett i felleskatalogen, men blir ikke klokere av den grunn:) Hva ska jeg da se under og hvordan skal jeg tolke det som står?

Håper du kan svare meg en gang til, du har allerede vært til stor hjelp!

Heisann!! Takker for tidligere svar. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan finne ut hvilke typer cytostatika som er mindre farlige. Har sett i felleskatalogen, men blir ikke klokere av den grunn:) Hva ska jeg da se under og hvordan skal jeg tolke det som står?

Håper du kan svare meg en gang til, du har allerede vært til stor hjelp!

Hei du. Du kan lese generelt om cytostatica og graviditet / amming på www.felleskatalogen.no under "graviditet og amming" (tekst til venstre i bildet) - trykk så videre på "L antineoplastiske og ...".

Men - dette gjelder bruk av de ulike preparatene på gravide og ammende pasienter. Det sier noe om ulik teratogen (fosterskadelig) effekt, men dette gjelder altså om det var du som fikk preparatet, og ikke pasientene dine.

Håper du kan finne litt ut ved å lese om preparatene her. Ellers får du bare spørre igjen, hjelper deg gjerne!

Annonse

Hei du. Du kan lese generelt om cytostatica og graviditet / amming på www.felleskatalogen.no under "graviditet og amming" (tekst til venstre i bildet) - trykk så videre på "L antineoplastiske og ...".

Men - dette gjelder bruk av de ulike preparatene på gravide og ammende pasienter. Det sier noe om ulik teratogen (fosterskadelig) effekt, men dette gjelder altså om det var du som fikk preparatet, og ikke pasientene dine.

Håper du kan finne litt ut ved å lese om preparatene her. Ellers får du bare spørre igjen, hjelper deg gjerne!

Takk, takk! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...