Gå til innhold

blodtrykk og angst/depresjon

Anbefalte innlegg

morundrende

har til tider vært plaget med angst og depresjoner i en årrekke og brukte 50 mg melleril som sovemedisin. har sluttet med disse ved nedtrapping og bruker etter endel utprøving

zyplikone 7,5 mg og 15 mg sobril og sover da ca 3 til 5 timer.

den senere tid vært mye plaget med uregelmessig hjerterytme. Ble innlagt etter klem i brystet og urytmisk hjerterytme med mistanke om hjerteinfarkt,men dette ble avkreftet ved blodprøver. helt siden rundt 30 årsalder har jeg i perioder hatt undertrykk på rundt 100. har nå kjøpt en blodtrykksmåler. om morgenen ca halv time etter jeg har stått opp er blodtrykket ca 122/88 puls ca 76 og om ettermiddagen alt fra 160/114 puls 85, men også 123/102 puls 76. mest vanlig ca 130/102 jeg sitter helt stille ca. 5 til 10 minutter før måling. Jeg synes det er rart at jeg har normalt overtrykk, men så høyt undertrykk. Jeg drikker ikke, røyker ikke og går tur minst 1 time hver dag.49 år og normalvektig Trenger jeg behandling med blodtrykksmedisin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232100-blodtrykk-og-angstdepresjon/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til morundrende.

Selvmålte blodtrykk kan inneholde mange feil, og det kan ofte være usikkert som mål for det reelle trykket. Vi er tilbakeholdne med å bruke selvmålte trykk som basis for behandling. Imidlertid vil slike trykk være en god pekepinn for kontroll og oppfølgning av behandling.

Jeg sykes du skulle få gjort en mer objektiv, 24-timers monitorering av ditt blodtrykk. Utstyr for slik monitorering finnes ved de fleste sykehus og i en rekke almen- og spesialistpraksiser over hele landet. På den måten får man et mer objektivt og sikkert mål for blodtrykket, og det er lettere å avgjøre hvorvidt trykket behøver å bli behandlet medikamentelt.Trykket ditt er nok i grenseland, men få det mer objektivt vurdert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...