Gå til innhold

Daglige smerter i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest Annevic

Jeg er ei jente på 32 år som har fått en datter som nå er 7 måneder. De første 3 månedene sov hun ikke noe om natten på grunn av kolikk og etter det har hun våknet mellom 3-6 ganger hver natt. Søvnunderskuddet har ført til at jeg er totalt utslitt og orker ikke en gang å gå i butikken. Selv når jeg kan sove, får jeg det ikke til lenger. De siste 3 ukene har jeg hatt daglige smerter i brystet. Det sitter på venstre siden rundt hjertet. Det kjennes ut som en klo som hogger til. Spesielt mot kvelden når jeg er ekstra sliten kommer det hyppige "tak". Har ikke merket noe med rytmen. Har ellers hatt greit blodtrykk/blodverdier. Var i god fysisk form før jeg ble gravid, men nå orker jeg nesten ikke gå opp i 2. etasje.

Jeg har nå skikkelig angst for at det skal skje noe med hjertet mitt. Hvilke forvarsel får man før et evt. hjerteinfarkt? Er slike smerter hjerterelaterte eller kan det være andre årsaker til smertene? Kan søvnmangel føre til hjertesykdom?

Mine besteforeldre på morsiden hadde begge hjerteproblemer og døde på grunn av dette, ellers ingen familære hjerteproblemer.

Svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23236-daglige-smerter-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Annevic.

Du gir selv svaret på dine spørsmål i innledningen av innlegget ditt.

Det er meget liten sannsynlighet for at det er noe galt med hjertet ditt.

De siste månedene har du akkumulert et enormt søvn- og hvilebehov. Jeg regner også med at din aksjonsradius har vært meget begrenset og at dine muligheter for avkobling og annen stimulans har vært meget liten. Din treningstilstand er etter det du forteller også nær bunnen.

Du trenger radikal forandring. Det er lettere for meg å si enn for deg å gjennomføre, men du må forsøke å få hjelp til å bryte med endel av de mønstre du har levet etter i det siste, få litt tid for deg selv, og fremfor alt, få andre til å ta ansvar endel netter, slik at du får fred. Snakk også med fagpersoner om mulige grunner til at din datter er så urolig om natten.

Oppfatt dine "hjertesymptomer" som signal fra resten av deg om at du trenger forandring, hvile, fysisk treningsmulighet og avkobling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...