Gå til innhold

Var jeg et "skittent" barn?

Anbefalte innlegg

Det er den følelsen jeg har hatt hele mitt liv. Jeg er nå 32 år, og greier nesten ikke å ta fram minner fra barndommen. Hvordan skal jeg takle alt?

Som barn ble jeg utsatt for misbruk av min fetter som er 8 år eldre enn meg. Vet ikke hvor gammel jeg var da dette begynte. Kanskje 5-6 år? Husker noen episoder, men tror jeg har fortrengt det meste. Er det kanskje derfor jeg ikke husker så mye fra min barndom generelt? Det som plager meg, er at jeg ikke protesterte. Jeg lot det skje, men viste også at det ikke var rett. Jeg var et barn som lærte å føle lyst så altfor mange år før det var naturlig å gjøre det. Har vært plaget med depresjoner og spiseforstyrrelser siden jeg var tennåring. Sliter med SKAM og skyldfølelse. Skjemmes over det barnet jeg ble, og er forbannet over at ingen reagerte på min oppførsel. De voksne burde ha forstått at noe var galt! Hvorfor var det ingen som stilte spørsmål da jeg senere som 9 - 10 åring hadde seksuell omgang med jevnaldrende? Er forbannet, fortvilet og trist!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232398-var-jeg-et-skittent-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du var ikke et skittent barn. Du var et offer for overgrep. Som lite barn var du ikke på noen måte ansvarlig for noe av det som skjedde, uansett hvor mye eller lite du protesterte. Overgriper, som selv ikke var voksen, men en tenåring (og dermed i lovens forstand et barn), i alle fall da det startet, hadde kanskje selv blitt utsatt for overgrep fra andre tidligere, for å i det hele tatt være i stand til å gjøre noe slikt mot sitt langt yngre søskenbarn. Men uansett hva som måtte ligge bak overgripers motiv, så hadde du absolutt ikke noe ansvar for det som skjedde. Det kan godt være at det at du har fortrengt overgreps-episoder også har medført at du har fortrengt store deler av barndommen for øvrig. Jeg har selv ikke blitt utsatt for seksuelle overgrep, men både mobbing og andre traumatiske erfaringer som har medført at jeg har en del "hull" i hukommelsen fra barndommen.

Senter mot incest kan være et godt sted for deg å ta kontakt, jeg vet om flere som har hatt stort utbytte av senterets ulike tilbud. Alle som jobber der har enten selv vært utsatt for overgrep, eller har barn som har opplevd noe slik Det finnes i alle fall i Oslo, men kanskje også andre steder i landet. I alle fall kan du ringe de.

http://www.sentermotincest.no/

Gjest Yellow Submarine

DET ER IKKE DIN SKYLD

DET ER IKKE DIN SKYLD

DET ER IKKE DIN SKYLD

Det er overgriperen som skal slite med angst og depresjoner etter det som har skjedd.

DU VAR ET BARN

Samme om du hadde kledd deg naken foran han og bedt han om å gjøre det mot deg, så hadde han ikke hatt rett til å gjøre det.En normal tenåring ville heller ikke funnet på noe sånt. Mulig han har vært utsatt for overgrep selv. Men denne skammen skal du ikke bære.

Du var ikke et skittent barn. Du var utsatt for noe som absolutt ikke burde skjedd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...