grublegutten Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hei! Jeg er en ung gutt på 26 år som tidligere har hatt en betydelig angst for hjerteproblemer. Denne angsten har jeg nå klart å eliminere i nærmere to år nå. Nå kjenner jeg imidlertid den "banker" på døren igjen i forbindelse med informasjon og sykdom. Jeg har derfor noen spørsmål, som forutsetter et forutgående resonnement. Her om dagen syklet jeg hjem fra jobb. Det er en del bakker, og melkesyretendensene begynte å melde seg. Jeg var nok langt fra mskspuls, men kanskje en 150-160. Tenkte ikke noe mer over dette, da det forsåvidt føltes normalt. Når jeg imidlertid tok pulsen 1 time etter, og denne var 95. En time etter der igjen 90, syntes jeg dette var litt rart. Først tenkte jeg imidlertid at dette skyldets en lang periode uten fysisk aktivitet pga. to måneder med sammenhengende eksamenkjør og lignende. Senere den kvelden dro jeg på fest, jeg tok den ikke helt ut og var i fin form neste dag (pulsen var også falt ned til rundt 65). Da kvelden kom kjente jeg en sårhet i halsen og en begynnende værking i kroppen. Neste dag var halsen sårere, kroppen værket mer og mot kveldingen kom feberen. Mot natten mellom 39-40, med påfølgende puls rundt 110.Fikk konstatert halsbetennelse og utlevrt antibiotika. Med bakgrunn i dette begynte jeg å fundere på om kanskje årsaken til at pulsen brukte lang tid på å gå ned to dager i forveien var pga en infeksjon som var underveis. Og da gikk mine tanker videre til at en ikke skal anstrenge seg fysisk ved infeksjoner på grunn av faren for myocarditt. Jeg har dermed følgende spørsmål: 1. Øker fyskisk anstrengelse risikoen for myocarditt i tidlige faser av infeksjoner? 2.Jeg har lest at myocarditt som regel ikke er symptomgivende. Og hvis jeg mot formodning skulle ha pådratt meg en slik infeksjon (noe jeg egenlig ikke tror, men ikke klarer å la være å tenke)er den jo nettopp det: ikke symptomgivende. Hva er da risikoen for å gjenoppta fysisk aktivitet når jeg nå føler meg 100% frisk igjen? Kan forøvrig nevne at det aldri har vært noen feil med mine medisinske prøver som har inkludert alt fra blodprøver til ordinært EKG. Hilsen en som har erkjent at hjertet er friskt, men ikke alltid klarer å frastøte de farer som kan oppstå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232558-hjerteangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Svar til Grublegutten. Godt at du har erkjent at du er hjertefrisk, selv om jeg har en viss mistanke om at angsten likevel ikke helt har sluppet taket. I forbindelse med alle virusinfeksjoner har vi en fase hvor vira formerer seg ganske fritt i kroppen, og således er tilstedeværende i de fleste organer. Det er imidlertid ikke holdepunkt for å anta at man risikerer øket fare for hjertemuskelaffeksjon (myocarditt) selv om man skulle belaste seg i denne fasen. Det finnes lite forskningsdata som kan støtte en slik antagelse, og det er dermed ikke noen grunn til at du skulle ha løpt en slik risiko. Myocarditt forløper ofte som en peri-myocarditt. D.v.s. at både hjertemuskulatur og hjertepose (pericard) er affisert. Begge strukturer kan gi smerte ved betennelse, spesielt hjerteposen, hvis smerter ofte kan illudere de smerter man kan få ved angina pectoris og infarkt. Du løper (statistisk) ikke noen risiko ved å gjenoppta fysisk aktivitet etter ferdig avløpet virusinfeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232558-hjerteangst/#findComment-1824948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.