Gå til innhold

Positiv effekt av psykiatrisk behandling?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor

Har dere selv, eller kjenner dere noen som har, hatt positiv effekt av psykiatrisk behandling?

Kan dere si noe om behandlingsforløpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hallon

jeg jobber på en psykiatrisk avdeling og jeg har sett maaange gode resultater. behandlingen er forskjellig fra person til person. men man blir godt tatt vare på og de som jobber der er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

jeg jobber på en psykiatrisk avdeling og jeg har sett maaange gode resultater. behandlingen er forskjellig fra person til person. men man blir godt tatt vare på og de som jobber der er veldig flinke.

Jeg spurte ikke etter dere som ser det fra utsiden. Det som kan se bra ut for dere, er ikke nødvendigvis bra for dem som opplever det. Ser du muligheten for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallon

Jeg spurte ikke etter dere som ser det fra utsiden. Det som kan se bra ut for dere, er ikke nødvendigvis bra for dem som opplever det. Ser du muligheten for dette?

jada jeg skjønner hva du mener men jeg som jobber med disse memmeskene fra de blir inlagt og måneder fremover til de er utskrivningsklare ser hele utviklingen. Mange psykiatriske pasienter synes at det er noe dritt å være inlagt, skjønner ikke vitsen, synes at alle som jobber der er helt fjerne osv men etterhvert som de blir bedre så skjønner de hvorfor personalet gjorde det de gjorde og de ser etterpå at det var veldig bra, de er takknemlige og setter pris på alt vi gjorde. Som sagt så kommer det jo litt ann på hva for sykdom eller diagnose det er snakk om. men hvis jeg skulle bli syk og kanskje ikke så alt klart så håper jeg at noen av mine nærmeste skulle sørge for å få meg inlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

jada jeg skjønner hva du mener men jeg som jobber med disse memmeskene fra de blir inlagt og måneder fremover til de er utskrivningsklare ser hele utviklingen. Mange psykiatriske pasienter synes at det er noe dritt å være inlagt, skjønner ikke vitsen, synes at alle som jobber der er helt fjerne osv men etterhvert som de blir bedre så skjønner de hvorfor personalet gjorde det de gjorde og de ser etterpå at det var veldig bra, de er takknemlige og setter pris på alt vi gjorde. Som sagt så kommer det jo litt ann på hva for sykdom eller diagnose det er snakk om. men hvis jeg skulle bli syk og kanskje ikke så alt klart så håper jeg at noen av mine nærmeste skulle sørge for å få meg inlagt.

Personlig vil jeg aldri anbefale noen å legge seg inn i psykiatrien, dersom det ikke er livsfare da. Det de gjorde med meg har ødelagt hele mitt bilde av psykiatri. Og måten de har håndtert situasjonen på i ettertid har heller ikke vært god.

Dersom noen jeg kjenner blir psykisk psyke, så vil jeg aldri anbefale dem psykiatrien, dersom de da ikke er i livsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

jada jeg skjønner hva du mener men jeg som jobber med disse memmeskene fra de blir inlagt og måneder fremover til de er utskrivningsklare ser hele utviklingen. Mange psykiatriske pasienter synes at det er noe dritt å være inlagt, skjønner ikke vitsen, synes at alle som jobber der er helt fjerne osv men etterhvert som de blir bedre så skjønner de hvorfor personalet gjorde det de gjorde og de ser etterpå at det var veldig bra, de er takknemlige og setter pris på alt vi gjorde. Som sagt så kommer det jo litt ann på hva for sykdom eller diagnose det er snakk om. men hvis jeg skulle bli syk og kanskje ikke så alt klart så håper jeg at noen av mine nærmeste skulle sørge for å få meg inlagt.

Hvor ofte kommer folk tilbake i ettertid og takker for god behandling?

Jeg spurte om positive tilbakemeldinger på denne tråden, og jeg venter fortsatt på det. Tråden har ikke ligget ute i mer enn en time, så det kan jo ikke forventes god respons ennå. Men jeg er tålmodig.

Jeg gleder meg over alle som har fått god effekt av psykiatrien. Jeg ser frem til at noe skriver deres solskinnshistorie her.

Virkelig!!! Kom igjen å skriv da.... Mener det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hallon

Hvor ofte kommer folk tilbake i ettertid og takker for god behandling?

Jeg spurte om positive tilbakemeldinger på denne tråden, og jeg venter fortsatt på det. Tråden har ikke ligget ute i mer enn en time, så det kan jo ikke forventes god respons ennå. Men jeg er tålmodig.

Jeg gleder meg over alle som har fått god effekt av psykiatrien. Jeg ser frem til at noe skriver deres solskinnshistorie her.

Virkelig!!! Kom igjen å skriv da.... Mener det!!

eg skjønner at du har hatt dårlig erfaring med helsevesenet. men jeg tror fortsatt at de fleste har god erfaring, jeg overdriver ikke når jeg sier at det er veldig ofte vi får gode tilbakemeldinger etterpå. men man hører aldri om de, man hører bare om de som ikke er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

eg skjønner at du har hatt dårlig erfaring med helsevesenet. men jeg tror fortsatt at de fleste har god erfaring, jeg overdriver ikke når jeg sier at det er veldig ofte vi får gode tilbakemeldinger etterpå. men man hører aldri om de, man hører bare om de som ikke er fornøyde.

Det var derfor jeg skrev inn her, i håp om å få høre noen av de mange positive historiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallon

Det var derfor jeg skrev inn her, i håp om å få høre noen av de mange positive historiene.

Nei jeg vet ingenting om deg mere enn det du har skrevet, men det du skriver og måten du skriver på får meg til å tro at du ikke er frisk. blir mere og mere overbevisst om det for hver gang du skriver. og hvis du selv er redd for å bli tvangsinnlagt så må du vel selv tro at du er allvorlig syk?

ja det er riktig at jeg bare tolker, for det er det man gjør her, ingen kjenner noen her, alle tolker hverandre. jeg tror ikke du vil at noen skriver om gode opplevelser, jeg tror at du gjennom å ikke få noen svar vil bevise ar psykiatrien er bare dårlig for pasienter. heldigvis er det ikke sant og det er oftest bare de aller sykeste som memer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Nei jeg vet ingenting om deg mere enn det du har skrevet, men det du skriver og måten du skriver på får meg til å tro at du ikke er frisk. blir mere og mere overbevisst om det for hver gang du skriver. og hvis du selv er redd for å bli tvangsinnlagt så må du vel selv tro at du er allvorlig syk?

ja det er riktig at jeg bare tolker, for det er det man gjør her, ingen kjenner noen her, alle tolker hverandre. jeg tror ikke du vil at noen skriver om gode opplevelser, jeg tror at du gjennom å ikke få noen svar vil bevise ar psykiatrien er bare dårlig for pasienter. heldigvis er det ikke sant og det er oftest bare de aller sykeste som memer det.

Du skriver så mye feil her!

Jeg tror ikke at jeg alvorlig syk. Jeg tror ikke at jeg er mer enn moderat syk, altså at jeg trenger behandling for å få lagt bak meg traumene som psykiatrien påførte meg.

Og - jeg vil VIRKELIG ha de gode historiene fra psykiatrien!!! Det vil jeg virkelig!! Selvsagt vil jeg det.

Når jeg skriver direkte at jeg vil det. Så tror du meg ikke! Maken til mistenkeliggjøring.

Skjønner du ikke at jeg virkelig vil ha de positive historiene fra psykiatrien?? Jeg vil virkelig det! For det gjør meg godt, veldig godt, å høre om folk som har hatt god effekt av det systemet som har vært nedbrytende for meg.

Hvis du ikke tror meg på det, så vil jeg anbefale at du ikke leser mer av det jeg skriver. Hvis du ikke tror på det folk sier, hva er da igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny

Nå jobber jeg i barne-og ungdomsspykiatrien, men der gjør vi jevnlig brukerfornøydhetsundersøkelser. Etter avsluttet behandling svarer de på spørreskjema ang. fornøydhet og effekt. Etter noen måneder til, sender vi ut nytt skjema for å sjekke om behandlingseffekten vedvarer. Majoriteten av brukerne er meget fornøyd med opplegget, mens noen veldig få er misfornøyde.

Jeg har også flere venninner som går på DPS, og som føler de får god hjelp der.

Men for all del, jeg er klar over at mye i voksenpsykiatrien ikke er bra, særlig på døgnenheter med svært psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallon

Du skriver så mye feil her!

Jeg tror ikke at jeg alvorlig syk. Jeg tror ikke at jeg er mer enn moderat syk, altså at jeg trenger behandling for å få lagt bak meg traumene som psykiatrien påførte meg.

Og - jeg vil VIRKELIG ha de gode historiene fra psykiatrien!!! Det vil jeg virkelig!! Selvsagt vil jeg det.

Når jeg skriver direkte at jeg vil det. Så tror du meg ikke! Maken til mistenkeliggjøring.

Skjønner du ikke at jeg virkelig vil ha de positive historiene fra psykiatrien?? Jeg vil virkelig det! For det gjør meg godt, veldig godt, å høre om folk som har hatt god effekt av det systemet som har vært nedbrytende for meg.

Hvis du ikke tror meg på det, så vil jeg anbefale at du ikke leser mer av det jeg skriver. Hvis du ikke tror på det folk sier, hva er da igjen....

ok, prøvde egentlig bare å hjelpe. ville ikke noe vondt. vil aldri noe vondt jeg. beklager hvis eg fornærma deg. tror vi slutter denne dialogen. blir bare missforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Nå jobber jeg i barne-og ungdomsspykiatrien, men der gjør vi jevnlig brukerfornøydhetsundersøkelser. Etter avsluttet behandling svarer de på spørreskjema ang. fornøydhet og effekt. Etter noen måneder til, sender vi ut nytt skjema for å sjekke om behandlingseffekten vedvarer. Majoriteten av brukerne er meget fornøyd med opplegget, mens noen veldig få er misfornøyde.

Jeg har også flere venninner som går på DPS, og som føler de får god hjelp der.

Men for all del, jeg er klar over at mye i voksenpsykiatrien ikke er bra, særlig på døgnenheter med svært psykisk syke.

Jeg er ute etter de gode effektene. De gode historiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest a survivor

ok, prøvde egentlig bare å hjelpe. ville ikke noe vondt. vil aldri noe vondt jeg. beklager hvis eg fornærma deg. tror vi slutter denne dialogen. blir bare missforståelser.

Takk for at du svarte. Jeg vet at du bare vil meg godt. Dette gikk bra for min del.

Men du har rett. Skriverier over nettet fører meget lett til misforståelser.

Ønsker deg alt godt videre! Og tusen takk for at du er med på å hjelpe folk som sliter.

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Jeg har nære folk som har hatt veldig negativ effekt av psykiatrien,er vel derfor jeg virker negativ til psykiatri noen ganger....

Selv har jeg også møtt psykologer som er helt på bærtur.

Men etterhvert prøver jeg å se psykiatrien som....er ikke så lett å forklare...men jeg mener,hva betyr psykiatri som samlebegrep?

Det har en "negativ klang" på en måte i mine ører.

Men når jeg ser på enkelt menneskene som jobber i psykiatrien,ser jeg mye posetivt der.

Har gitt meg posetiv effekt av å bli behandlet i psykiatrien av disse fantastiske menneskene,som er akkuratt det,et enkelt individ.

Slik jeg ser det,er de som folk flest....for de er jo det også.folk som oss.

Kan med hånden på hjerte si at,jeg har fått posetiv effekt av psykiatrisk behandling.

Det er mange ildsjeler der,kan være en døgnvakt på dps og det,de er jo i psykitrien.

Har møtt en psykiater,som var virkelig et godt medmenneske,man kunne føle på lang avstand at han brydde seg.

Har hatt posetive opplevelser av psykiatrien,før det skjedde noe som "overskygget" alt.

Så jeg kan ikke klandre noen,for at de har vært "stygge" med meg....vet alt har vært velment,vet de jeg har møtt vil jeg skal ha det godt (tror jeg...)

Men det skjedde ting rundt meg,med andre,var da min tro på systemet forsvant....

Men Gud og min Gud,jeg hadde ønsket de hadde tvangsinnlagt min nære,kanskje hadde det livet vært her i dag da.

Et liv er verdt mye,selv om det er en dråpe i havet :)

Men jeg tror det er en mening med alt................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ex-pas

Jeg har vært innlagt både under tvang og frivillig. Har god erfaring. Jeg fikk god mat, fikk tilsyn da jeg trengte det, fikk skjermet meg og fikk friskne til i trygge omgivelser. Jeg er glad at familien ikke ble belastet med denne oppgaven lengre enn nødvendig og jeg ser at jeg ikke kunne ta vare på meg selv.

Mange av miljøarbeiderne var hyggelige og omsorgsfulle mennesker. Satte pris på dem som ville gå tur og gjøre ulike ting, ikke bare prate.

Har også gått til samtaleterapi hos psykiater etter innleggelsene. Har hatt god nytte av dette.

Det som imidlertid hjelper meg mest er at jeg har sykdomsinnsikt og kontakter lege når jeg kjenner at jeg brygger på noe. Legen tar også sykdommen alvorlig og jeg vet at jeg raskt kan få hjelp om jeg blir dårlig. Dette er også en trygghet for pårørende. Bruker medisiner om jeg får symptomer, men ikke i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg har vært innlagt både under tvang og frivillig. Har god erfaring. Jeg fikk god mat, fikk tilsyn da jeg trengte det, fikk skjermet meg og fikk friskne til i trygge omgivelser. Jeg er glad at familien ikke ble belastet med denne oppgaven lengre enn nødvendig og jeg ser at jeg ikke kunne ta vare på meg selv.

Mange av miljøarbeiderne var hyggelige og omsorgsfulle mennesker. Satte pris på dem som ville gå tur og gjøre ulike ting, ikke bare prate.

Har også gått til samtaleterapi hos psykiater etter innleggelsene. Har hatt god nytte av dette.

Det som imidlertid hjelper meg mest er at jeg har sykdomsinnsikt og kontakter lege når jeg kjenner at jeg brygger på noe. Legen tar også sykdommen alvorlig og jeg vet at jeg raskt kan få hjelp om jeg blir dårlig. Dette er også en trygghet for pårørende. Bruker medisiner om jeg får symptomer, men ikke i det daglige.

Tusen takk for dine gode ord om hvordan psykiatrien har vært til hjelp for deg! Det var godt å høre! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...
AnonymBruker

Heisann. Jeg er innlagt akkurat nå, og det med å være innlagt er ikke nødvendigvis det samme som å skulle behandles. Mange av oss er her fordi vi er slitne bare av å eksistere, noen av oss har mistet vår bedre halvdel, et barn, eller bare ikke klarer ta del i samfunnet lengre. Noen ganger blir glasset fult av minimale ting. 

Jeg har hatt to gode psykologer, og mange dårlige. Det er litt som å date. Du må finne tonen, og noen som hører på deg.

Jeg har hatt best erfaring med å være innlagt, nettopp fordi noen andre har ansvaret, og fordi det er vanskelig å skulle snakke om ting, eller begynne å «fikses» når man er nede. Jeg er usosial, jeg har angst, jeg spiser dårlig, ptss (tidligere ptsd), selvmordstanker, osv. Ting som gjerne kommer når teppet du står på blir røsket vekk. 

Det er folk som vil snakke med deg, men du MÅ ikke. 

Du har noen f.eks å gå tur med, som ikke forventer du skal være «frisk».

Maten blir laget for deg, og vil du spille spill og vitse, eller gjemme deg på rommet i fred, så er muligheten der.

Noen behandlere er litt vel strenge på reglene, men poenget her er nettopp hvile, planlegging, og tilrettelegging for deg når du skal ut.

På noen avdelinger diskuterer vi søvn-mestring, hvordan håndtere angst, sinne, og så til slutt å få høre at du har LOV til å ha det slik du har det, og at det ikke er din feil. 

Det er så mangt, og jeg er inne nå med en som IKKE vil være her, men også han har sakte kommet ut av skallet sitt, og inn i litt samvær.

Det kan være slitsomt å skulle snakke med noen av de andre pasientene, spesielt når man sliter selv, men om du sier fra så skjermer staben deg litt, så du får lov å være i fred. Det er IKKE din jobb å redde resten.

Jeg var akutt de første to gangene jeg var innlagt, men denne gangen søkte jeg selv.

Du blir ikke «frisk» av å legges inn. Det er en lang behandling, for mange resten av livet, men jeg forstår meg selv mer, og jeg får en slags «ferie», noe jeg har behov for.

Du hører ikke ordene «stakkar». Det er ingen som er nedlatende, eller får deg til å føles du sitter å syter, ikke liker jeg å snakke om ting heller, men du får snakke med noen som hører lignende og verre historier hele tiden, og kan snakke med deg om erfaringer som har gitt resultat, og vri tankegangen litt så du ser det fra en annen side.

Å innlegges er ikke en løsning, det er hjelp, og blir du innlagt trenger du hjelp. Det er ingen psykisk friske mennesker på avdelingene, og heller ingen friske tvangsinnlagt. 

Det er vanskelig å be om hjelp, og det kan være vanskelig å bare skjønne du trenger det. 

Så ja, det er kjedelig her, men jeg har det bedre.

Anonymkode: f8557...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...