pinky Skrevet 27. mars 2001 Del Skrevet 27. mars 2001 Hei kan det være slik at hjerteproblemer kan bli tatt for å være astma ?. Jeg spør fordi jeg nettopp ble lagt inn på sykehus med mistanke om hjertinnfarkt,ev anginaanfall, med negative funn. Jeg har i lengre tid vært overdosert på thyroxin, og jeg bruker oxis, atrovent og pulmicort for astmaen. Tross astmamediser er jeg anpusten ved den misnte ting, Er stort sett mye utmattet og sliten, og har vært det de siste årene. Jeg har har tatt ultralyd av hjertet og årene rundt hjertet, og de er fine ( 1 år siden ), samt EKG under påkjenning ( sykling). Det er mye hjertesykdom i familien og jeg har gått på lipitor, men pga utmattelsen ble disse fjertet for 1,5 år siden da man trodde det var en sammenheng her. Jeg startet opp igjen etter sykehusinnlegelsen nå, grunnet høyt kolestrol igjen. Jeg har ofte smerter i brystet, men ikke spesielt harde, samt stråling til halsen , men heller ikke det så svært vondt. Må også nevne at jeg er opperert for bryst og lungekreft. Jeg har "mast" noe på min faste lege, men også ved kontroll på sykehus, om denne utmattingen, og jeg får forståelse fordi jeg har "vært igjennom så mye" - tror at mine plager blir tatt som nerver... men sykdomsbildet er komplisert, eller ? Mitt spørsmål er , kan det likevel være hjerteproblemer, tross negative funn overalt. ?. LHL skriver for tiden at kvinnelige hjerter reagerer anderledes enn mannlige, bl.a. kan man få diagnoser som astma og fibromyalgi... . Dette blir mange spørsmål og sammenblanding, men jeg vil så gjerne bli frisk og rask igjen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23272-kan-det-v%C3%A6re-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Svar til Pinky. Diagnosen "Koronar hjertesykdom" er generelt vanskeligere hos kvinner. Sensitiviteten av enkeltundersøkelser (som f.eks. arbeids-EKG og scintigrafi) er markert mindre hos kvinner enn menn ( det betyr at flere tester er falsk negative). Enkelte ganger vil slik sykdom ikke gi egentlig angina pectoris, men utelukkende pustebesvær som symptom ved anstrengelse. Det er imidlertid sjelden at reelle asthmatiske symptomer forekommer hvis det ikke samtidig er en pumpesvikt i hjertet. Det er ikke mulig å ta stilling til din tilstand pr. mail. Det faktum at du har flere risikofaktorer (arv og høyt kolesterol) gjør at dine symptomer gir berettiget mistanke om forandringer i hjertets kransårer (jeg regner med at du ikke har fått utført det man kaller koronar angiografi). Imidlertid har du hatt alvorlige tilstander i brystregionen tidligere, og ofte er det vanskelig å skille endel symptomer og oppfatte dem riktig. Jeg synes likevel du skal ta dette opp med din lege, evt. den lege du går til kontroll til på sykehuset ditt, og spørre om det ikke er grunnlag for en revurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23272-kan-det-v%C3%A6re-hjertet/#findComment-99241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.