Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! har urolig hjerte på kvelden og natta og får dermed ikke sove begynner med en gang jeg legger meg ca kl 23 og helt til ca kl 04 da jeg til slutt sovner på morgenkvisten, hjerte slår normalt for så å stoppe opp og så kommer det ofte et par kraftige slag for så å stoppe opp igjen så slår det normalt igjen en liten periode, men med en gang jeg prøver å ikke tenke på det og prøver å slappe av så kommer det igjen. Har stive skuldre og nakke i tillegg. Har hatt ekg, og syklet med masse ledninger på meg, men de finner ikke noe feil. Men så er jo problemet mitt på natta da, har hatt dette problemet stort sett hele tia i 5 år. Og er derfor temmelig tappet for energi. Målte blodtrykket for 3 uker siden, tok det da 3 ganger med litt mellomrom, og gjennomsnittet var på 152/90. Hilsen fortvilet gutt på 30. Kolestrolet var bra sist jeg målte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232912-hjerterytmefeil/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Gut30.

Det du beskriver er nærmest tro kopi av læreboken for ekstraslag i hjertet, såkalt ekstrasystoli. D.v.s. at hjertet lager seg en ekstra impuls til et ekstra slag, det slaget kommer såpass tett innpå det foregående normalslaget at det ikke alltid føles som et pulsslag. Deretter tar hjertet seg en litt lengre pause (de fleste opplever det som om hjertet stopper), og deretter følger et kraftig dunk i det neste slaget, av den grunn at hjertet da har rukket å fylle seg skikkelig opp, og pumper ut et ekstra stort volum.

Vi har alle endel ekstraslag i hjertet i løpet av et normalt døgn. Noen av oss kan ha flere hundre til et par tusen slike i løpet av døgnet uten å kjenne noe til dem, mens andre kan ha et par slike ekstraslag i løpet av 24 timer, og merke hvert eneste ett av dem.

Ekstrasystoli er i din situasjon et fullstendig normalt fenomèn, og noe du ikke skal være redd for. Det er typisk at du merker det etter at du har lagt deg eller om natten. Hvis du f.eks. står opp og tar noen sit-ups eller går et par trapper vil det gi seg med en gang. Prøv å ignorere dette så godt du kan.

Hvis du skulle ha behov for en nærmere karakterisering av ekstraslagene bør du ta det opp med din lege og evt. få utført en 24-timers registrering av EKG (såkalt Holter-monitorering).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232912-hjerterytmefeil/#findComment-1824966
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...