Gå til innhold

Dr. Christian Anker ! Se hitover!! ;-) Rekker jeg en Antibiotikakur?

Anbefalte innlegg

Gjest just me

Hei!

Sliter med kviser... har gått gjennom en antibiotikakur for ikke veldig lenge sida.. det hjalp godt, men nå, noen uker etterpå har det begynt å gro godt i ansiktet igjen..fullt av stygge kviser.. er det uheldig å starte ny antibiotikakur nå? fordi jeg nettopp har vært gjennom en? og kanskje fordi det nå går mot lysere tider? (sies jo at man reagerer lett på sol..) eller rekker jeg en kur før sommern?

Veldig takknemlig for svar..

Fortsetter under...

smilesmurfen

Bare sånn for å få ting på plass: Tetracykliner (antibiotika) -kurerer- deg ikke for kviser. De behandler symptomene av hudproblemene dine, men bare så lenge du tar tablettene.

Såvidt jeg har fått med meg skilles tetracykliner raskt ut av kroppen, så det burde ikke være noe problem å ta tablettene fram til sola dukker fram og du begynner å bli utsatt for den. (Tror det tar godt under ei uke før antibiotikaen er skilt ut av kroppen og huden din er som "normalt").

Når det gjelder lenge av behandlingen kan jeg si at mange står på tetracykliner i årevis. Selvfølgelig kan man være skeptisk til dette, men faren for at resistente bakterier skal utvikle seg er visstnok små.

Om du har skikkelig store problemer med kviser børe du ta kontakt med hudlege (glem almennlegene!). Da bør du også spørre om Roaccutane er noe for deg.. Det er det eneste midlet som kurerer deg for kvisene. (Midlet omformer huden din til en tørrere type). En slik kur er dyr, men trygdekassa dekker mye.

Anbefaler deg å søke på ord som Roaccutane/Roaccutan/Isotretinoin her på DoL. Det ligger ganske mye informasjon i forskjellige artikler rundt omkring.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg tror du rekker en kur før sommeren, men dersom du har behov for stadige kurer kan du overveie å snakke med legen din om det er aktuelt for deg å forsøke Roaccutan.

En slik kur gir ofte meget langvarig bedring.

For øvrig har du rett i at kviser ofte avtar i den lyse årstiden vi nå har foran oss - så du har med andre ord en rekke alternativer.

Lykke til !

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...