Gå til innhold

tvillinger og kontantstøtte


lullu

Anbefalte innlegg

Jeg har tvillinger på snart 11 måneder og det er på tide å tenke på kontantstøtte. Men så lurer jeg på - jeg har utvidet permisjonstid fordi jeg har tvillinger. Da kan jeg vel fullføre permisjonstiden og gå rett over på kontantstøtte selv om barna da er 14 måneder? Eller må jeg begynne med kontantstøtta måneden etter at de er fyllt ett år? I såfall taper jeg permisjonstid (og penger). Ringte trygdekontoret i dag, men hun kunne ikke svare på det. Og en ting til: Kontantstøtta er på kr 3000, men mister jeg småbarnstillegget i barnetrygda da? Og hvor mye utgjør småbarnstillegget? I det hele tatt - hva får jeg utbetalt totalt med kontantstøtte og barnetrygd? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

kontantstøtte får du i tillegg til fødselspenger, i tillegg til småbarnstillegg etc.

kontantstøtten blir ikke kontrollert mot noe annet enn barnehageplass. Så du søker selvsagt fra barna er 12 mndr! (og får selvsagt kr 3000 pr barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontantstøtte får du i tillegg til fødselspenger, i tillegg til småbarnstillegg etc.

kontantstøtten blir ikke kontrollert mot noe annet enn barnehageplass. Så du søker selvsagt fra barna er 12 mndr! (og får selvsagt kr 3000 pr barn :-)

En venn av meg med tvillinger fikk svar fra trygdekontoret at man ikke kunne motta kontantstøtte så lenge man var hjemme i permisjon med lønn (fødselspenger) - hvilke regler gjelder egentlig, hvor finnes lovtekst/regler??

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

En venn av meg med tvillinger fikk svar fra trygdekontoret at man ikke kunne motta kontantstøtte så lenge man var hjemme i permisjon med lønn (fødselspenger) - hvilke regler gjelder egentlig, hvor finnes lovtekst/regler??

Takk for svar.

*grine* Og hvor har de så _det_ fra ??? "Sånn er det for adopsjonspenger, så da er det sikkert sånn for fødselspenger også" ?

:-(

Faktum er at man ikke kan få _adopsjonspenger_ samtidig med kontantstøtte, men den samme regelen er ikke gitt vedr. fødselspenger.

http://www.lovdata.no/all/tl-19980626-041-002.html

(klikke [neste] for å komme til de neste paragrafene, § 10 omhandler forholdet til adopsjon.)

Se også brosjyren:

http://www.trygdeetaten.no/pub/kontantstotte.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...