Gjest SuperAlf Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Under arbeidet med installasjonen i ein svømmehallen får du med deg en skoleelev som er utplassert.Da eleven er uerfaren og du ikkje alltid er like oppmerksom, skjer det plutselig et uhell.Du finner eleven på gulvet ved siden av den ene solsenga.Han har ingen puls, og det er små brannsår på den ene armen. Hva skal jeg gjøre i en slik situasjon?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23332-liveredding-ved-akkut-brannskder-etter-eletrisk-sjokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Hei, Uansett skade/sykdom arbeider førstehjelperen etter ABC-regelen, hørt om den? A=airwais, B=breathing, C=circulation (luftveier, pust, sirkulasjon). Dessuten er egensikkerhet for hjelperen et viktig moment ved en slik hendelse. I dette tilfellet har også varsling til 113 høy prioritering fordi pasienten ikke puster og også mest sannsynlig har en hjertestans/arytmi etter el-sjokket. Jeg ville gjort følgende: 1.Fått overblikk over situasjonen, hva er det som forårsaket det elektriske støtet - er pasienten fortsatt i kontakt med strømmen (NB svømmehall - vann)? Er det trygt for meg å nærme meg/starte behandling av pasienten? Evt må man skru av strømmen før man kan hjelpe den skadde. 2. Når egensikkerhet er ivaretatt: Gitt frie luftveier ved å bøye hodet bakover, evt trukket kjeven frem. Undersøke om pasienten har egenrespirasjon. 3. Dersom pasienten ikke puster: gi 2 innblåsninger (munn-til-munn) og ringe 113 for å varsle. Deretter Hjerte-lungereddning inntil kvalifisert personell overtar, evt til pasienten puster selv. Dersom pasienten puster, men er bevisstløs: legge vedkomne i stabilt sideleie og varsle til 113, overvåk inntil kvalifisert personell overtar. 4.Når man har varslet og dersom pasienten begynner å puste selv kan man prøve å kjøle ned evt yttre brannskader. Men i denne situasjonen er altså det en nedprioritert oppgave. Ofte er det kun små yttre skader ved elektriske skader, mens det kan være store indre ødeleggelser. Hjertearytmier og disse indre skadene kan enkelte ganger utvikle seg og bli livstruende over tid, derfor skal alle som har fått el-støt overvåkes og fraktes til sykehus selv om de føler seg helt fine. Hos en som har hjertestans etter el-sjokk vil som regel Hjerte-lungereddning alene ikke kunne "vekke pasienten til liv" fordi stansen skyldes en arytmi. Det må gis et nytt elektrisk støt til hjertet for å få det tilbake i normal rytme igjen (defibrillering), normalt må det også gis medikamenter i denne hensikt. Derfor er det så viktig med varsling på et tidlig tidspunkt, slik at pasienten får denne behandlingen så tidlig som mulig. Håper dette var en grei forklaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23332-liveredding-ved-akkut-brannskder-etter-eletrisk-sjokk/#findComment-98869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Skru av den aktuelle strømkilden hvis mulig,slik at andre ikke evt.skades.Start gjenoppliving ved å sikre frie luftveier.Hjertekompresjon og innblåsniger med 15 kompresjoner og 2 innblåsninger vekselsvis.Kompresjonene gjøres med en frekvens på 80-100 pr.min.,og brystkassen trykkes 3-5 cm inn, og innblåsningen skal være såpass kraftig at du ser brystkassen utvide seg.Forsøk å få kontakt med andre slik at ekstern hjelp kan tilkalles. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23332-liveredding-ved-akkut-brannskder-etter-eletrisk-sjokk/#findComment-98940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.