Gå til innhold

pulmicorte innhalator

Anbefalte innlegg

Gjest pluss minus

hei

min lille jente på 6mnd fikk pulmicorte innhalasjon da hun ble innlagt på barneklinikken for rs-virus i mars. hun går på dette enndå,men jeg er blitt fortalt at pulmicorte ik e bra. det gir beinkjørhet.

jeg går utifra at de ikke hadde gitt min datter dette om det var sant..men kanskje..

mitt spørsmål er da:

har noen hørt om at pulmicorte er farlig eller gir beinkjørhet?

det var en repotasje om pulmicorte innhalator for en stund siden om at den ik var bra, men har ikke funnet den..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233391-pulmicorte-innhalator/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,

pulmicort inneholder virkestoffet budesonide, som virker betennelsesdempende, dvs. at det er kortinsonliknende stoff som inhaleres i luftveiene.

Mye bruk av kortison kan føre til veksthemming hos barn, men dette følges nøye opp. Dette er sjeldne ting, og ofte er skadene på grunn av en ubehandlet astma mye større enn følgene av lang tids bruk av pulmicort.

Ta kontakt med legen. Dersom datteren din er symptomfri kan man forsøke å slutte med medisinene etterhvert.

Gjest pluss minus

hei,

pulmicort inneholder virkestoffet budesonide, som virker betennelsesdempende, dvs. at det er kortinsonliknende stoff som inhaleres i luftveiene.

Mye bruk av kortison kan føre til veksthemming hos barn, men dette følges nøye opp. Dette er sjeldne ting, og ofte er skadene på grunn av en ubehandlet astma mye større enn følgene av lang tids bruk av pulmicort.

Ta kontakt med legen. Dersom datteren din er symptomfri kan man forsøke å slutte med medisinene etterhvert.

takk for svar.

hun er så og si symptomfri og eg har kuttet ned på den.hun tar ventolin i tilleg. bruker kun pulmikort når hun er veldig tett. no er hun forkjølet og då får hun den tre ganger om dagen. men når vi er ute på tur så er det ikke anntydnig til tung pust.

bruker frisk luft som erstattning og hopper over pulmicorten og holder meg til ventolinen.

vet ik om det er smart tenkt, men det funker ihvertfall.

vil bruke minst mulig medisin på jenten min,men må jo bruke det når eg ser at hun trenger det.

Gjest men det visste du vel

takk for svar.

hun er så og si symptomfri og eg har kuttet ned på den.hun tar ventolin i tilleg. bruker kun pulmikort når hun er veldig tett. no er hun forkjølet og då får hun den tre ganger om dagen. men når vi er ute på tur så er det ikke anntydnig til tung pust.

bruker frisk luft som erstattning og hopper over pulmicorten og holder meg til ventolinen.

vet ik om det er smart tenkt, men det funker ihvertfall.

vil bruke minst mulig medisin på jenten min,men må jo bruke det når eg ser at hun trenger det.

Pulmicort er en forebyggende medisin, hjelper ikke der og da når man er tett.

Annonse

Gjest prust

nja eg vet no ikke jeg. ser bare at hun blir lettere i pusten 10 min etter at hun har fått den...det er det som teller for meg. håper bare hun vokser dette av seg...

Jeg synes du skal be om legetime og spørre hvordan jenta di skal bruke medisin nå når hun er mye bedre enn hun var i vinter.

Det er ikke så bra å gå daglig på Ventoline - bedre å bruke forebyggende medisin jevnlig og så supplere med Ventoline ved behov.

Gjest pluss minus

Jeg synes du skal be om legetime og spørre hvordan jenta di skal bruke medisin nå når hun er mye bedre enn hun var i vinter.

Det er ikke så bra å gå daglig på Ventoline - bedre å bruke forebyggende medisin jevnlig og så supplere med Ventoline ved behov.

det var det eg fikk beskjed om. har ringt legen og måtte spørre. de sa at eg bare skulle trappe ned med pulicorten. ventolinen kunne hun bare fortsette med,men hun trengte ikke å få den så regelmessig som før..

har fått time om to mnd

Gjest prust

det var det eg fikk beskjed om. har ringt legen og måtte spørre. de sa at eg bare skulle trappe ned med pulicorten. ventolinen kunne hun bare fortsette med,men hun trengte ikke å få den så regelmessig som før..

har fått time om to mnd

SÅ rart. ALle mine tre har fått forebyggende Flutide + Ventoline den første vinteren pga tetthet i brystet. Legen har sagt at det viktigste er å holde jevnt på med den forebyggende og heller kutte ned på Ventoline.

De to jentene hadde et par korte perioder med disse medisinene også 2. vinter, men så har de ikke trengt det mer.

Håper du får god oppfølging med jenta di!

Gjest pluss minus

SÅ rart. ALle mine tre har fått forebyggende Flutide + Ventoline den første vinteren pga tetthet i brystet. Legen har sagt at det viktigste er å holde jevnt på med den forebyggende og heller kutte ned på Ventoline.

De to jentene hadde et par korte perioder med disse medisinene også 2. vinter, men så har de ikke trengt det mer.

Håper du får god oppfølging med jenta di!

ja det synnes eg og.

ska nok komme til bunns med dette.

ellers takk for innlegg:)

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Pulmicort (budesonid) og Flutide (fluticason) er betennelsesdempende i luftveiene og brukes også ved astma som kan oppstå etter virusinfeksjoner som RS. Gitt i riktige doser og ikke i lange perioder gir ingen fare for alvorlige bivirkninger. Men som du forstår, vi prøver å gi disse medikamentene i perioder og ofte om sommeren går det bra med pauser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...