Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

HEr er et sporsmaal jeg stilte i Allmennmedisin, og eksperten der foreslo at jeg stilte det om igjen til deg:

Innlegget skrevet av hi-jak i Allmennmedisin

12/5-2006 klokken 11:41

Status: Besvart av fagperson og evt. lesere

--------------------------------------------------------------------------------

Borrelia: hvordan få riktig behandling?

Hei.

Etter mange merkelige symptomer har de funnet antistoffer mot borrelia i blodet mitt og nå får jeg endelig behandling. Derfor er jeg litt bekymret når all informasjon jeg finner om borrelia tyder på at denne behandlingen ikke kommer til å virke, at utilstrekkelig behandlet borrelia gir mange senskader.

Jeg tør ikke fortelle legen at jeg tviler på bestemmelsen. Likevel er kuren på 21 dager med 200mg doxicyclin en gang om dagen mindre enn norske retningslinjer på 30 dager og det ILDAS (http://www.ilads.org/burrascano_1102.htm ) anbefaler på 6 uker med 400mg. Kan hende legen tror det er en veldig mild form jeg har, men på ILDAS’ symptomliste fant jeg alle de symptomene jeg unnlot å fortelle om.

Er det lov i norge å få en ’second opinion’ om sånt? Finnes der ’eksperter’ i borrelia jeg kan spørre? Hva kan jeg gjøre for å være sikker på at jeg får riktig behandling, og ikke må gå med dette i flere år?

Takk på forhånd for gode råd!

H.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233454-borrelia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg oppfatter det slik at det tok litt tid før diagnosen ble stillet og behandlingen ble igangsatt for Borrelia infeksjon. For å si litt om behandlingen sier man i et norsk lærebok om mikrobiologi at ved en fersk infeksjon, diagnostisert ganske raskt etter flåttbitt er det anbefalt en 10 dagers behandling med penicillin eller doxycyclin. MEN det er endel behandlingsvikt og det er mange som anb efaler behandling i opp til 30 dager. 200 mg skulle være en passe dose. Ved eldre infeksjoner, slik jeg oppfatter det er tilfelle hos deg er det sannsynligvis fornuftig med lenger behandling. Når det gjelder mulighet for " second opinion" er svaret klart ja, det er helt greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233454-borrelia/#findComment-1790680
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...