Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gallestensanfall sist i mai i fjor, anfallet varte i 14 timer. Har lagt om kostholdet og gått ned 11 kg. men jeg kjenner ofte hold lignende smerter under høyre ribbeben. Som om det er gallesten der uten at det utløser anfall. Kan det være en stor sten kanskje og er det farlig for den kommer seg jo ikke ut om den er stor. Første gang jeg hadde gallestensanfall var jeg høygravid, men jeg klarte ikke å ringe lege under anfallet (jeg visste ikke hva smertene kom av men følte at det ikke var farlig for babyen) Men hva hadde skjedd om jeg hadde ringt legen eller fødeavdeligen? Det spørsmålet har jeg hatt med meg siden jeg fødte for halvannet år siden. Kunne det vært farlig for babyen med tanke på evnt smertestillende eller operasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233491-gallesten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Legen tar alltid hensyn til foster/baby ved valg av smertestillende og ved vurdering om operasjon er tilrådelig. Gallestens-anfall er ufarlig, men det er vanlig å vurdere å fjærne galleblæren dersom det gåt betennelse i denne; dvs. feber, ofte gulsott og veldig slapphet/megesmerter. Veldig mange går rundt med stener i galleblæren uten noen gang å ha symptomer. Fettrike måltider gjør at galleblæren trekker seg sammen for å sprute galle ut i tolvfingertarmen. Gallestoffene hjelper til med fordøyelsen av fett. Du kan jo få tatt en ultralyd av lever/galleveier for å få vite om det er stener der, og om disse ligger slik til at de kan gi klem på galleveiene. Så kan du be om generelle råd mtp kosthold, planlegging av evt. neste svangerskap mm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233491-gallesten/#findComment-1784974
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...