hfe33 Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Har slitt i 5-6 år med vondt i hendene. Dette startet en vinter da jeg måket snø litt for lenge og litt for mye. Jeg fikk da det jeg tror var senebetendelse. Fikk en kur for det, men det har liksom aldrig sluppet taket. Det følest i perioder veldig bra. Før det kommer raskt tilbake ved at jeg bruker henda i det jeg vil kalle normale aktiviteter, som for eksempel å måke snø eller grave i jorda. Jeg blir da ekstra var for å gjøre lette små oppgaver med fingrene. Men kjenner ikke så mye om jeg tar skikkelig tak i noe litt tungt. Jeg kjenner det fortsatt som en senebetendelse som ligger stort sett i håndleddene. Har vert med min fastlege for ca 2 år siden. Fikk da to forskjellige kurer etter hverandre. Dette hjalp ikke. Har hørt at senebetendelser skal brenne ut. Tar det så lang tid at 5-6 år er for lite, eller kan det være noe annet? Er i generellt bra fysisk form og har vært borte fra jobb en gang de seks siste årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233630-kronisk-senebetendelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Desperat nok Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 jeg husker jeg spiste mye omega tre fettsyrer og omega 6 fettsyrer, med sink i tillegg. Spiste ganske store mengder, og gikk på en kur over en periode. En del menneske rhadde slitt i årevis med betennelser, og blitt hjulpet av denne kuren. Kanskje Stig Bruset på alternativ behandling kan si noe mer om den. Jeg ble bedre, men er ikke overbevist om det var kuren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233630-kronisk-senebetendelse/#findComment-1785182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Du sier ikke noe om alder. Og dette høres ikke ut som senebetennelse. På meg høres det mer ut som ledd-irritasjon. Dette kan skyldes slitasjegikt, som forværres ved aktivitet. hender/fingre er imidlertid vanskelig å diagnostisere, ikke alle fastleger kan dette. Det finnes helt spesielle tester som skiller smerte som skriver seg fra muskel/sener, leddbånd eller ledd. Synes du skal få en grundig sjekk hos en reumatolog; de er gode på disse testene. Det er en fordel om du har litt vondt når undersøkelsen gjøres. Dersom leddene er irriterte med små hevelser ( artritt ) kan riktig satte kortison-injeksjoner være kurerende. Dersom det hovedsaklig er slitasje/artrose ( økt alder øker sannsynligheten), må videre forværring hindres. Dette kan gjøres både ved fysioterapi ( finger-gym, varme, hindre kulde), riktig ergonomi ( både på arbeidsplass og i privatliv), støtte-borrelås-skinner og med forsøk av en rekke medisiner; paracet(anti-inflammatoriske medisiner, Glukosamin, Omega-3 etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233630-kronisk-senebetendelse/#findComment-1790685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.