enrit Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Hei Jeg er en kvinne på 28 år som de siste 3 ukene har opplevd noe merkelig. Jeg får plutselig en følelse av at det er noe som ikke stemmer (romfølelse), blir så svimmel, og tilslutt får jeg slørete syn på høyre øye. Pupillen på dette øyet utvider seg da til dobbel størrelse i forhold til den på venstre øye.Dette varer i underkant av et minutt, og etterpå føler jeg meg uvel. Det har skjedd ca. 10 ganger de siste tre ukene. Den siste gangen var det to uker siden sist. Ved det ene tilfellet skjedde det 6 ganger på 2 timer, jeg oppsøkte da legevakt som kontaktet nevrolog, og jeg fikk time dagen etter. Nevrologen hadde aldri hørt om noe lignende, men gjettet litt på at det kunne være en form for migrene uten hodepine, fordi jeg har migrene ellers. Jeg fikk alikevel time til ct av hodet, med tanke på hjernesvulst, men alt var normalt. Jeg føler selv at jeg har et trykk i hodet, av og til dottfølelse i ørene, Og litt uklart syn på det høyre øyet.Min almennlege undersøkte meg med lys og fant at pupillen reagerte dårligere enn på venstre øye. Skal snart til øyelege for å sjekke dette, men nevrologen mente det var uaktuelt. Jeg klarer ikke å slappe av uten å vite hva dette er. Jeg er redd for å kjøre bil og å være alene med mitt barn, i tilfelle noe skulle skje. Kan dette være en form for epilepsi? Har du hørt om noe lignende? Jeg føler ikke at jeg har fått nok oppfølging på dette, og håper derfor på svar fra deg eller andre som kan fortelle om lignende tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23370-pupillutvidelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Dette var svært interessant, og jeg må i likhet med din nevrolog innrømme at jeg ikke har sett et slikt bilde tidligere. Skjer det ikke noe med øyelokket samtidig ? Og er du sikker på at det er høyre pupille som blir større og ikke venstre som blir mindre ? Kommer det ikke hodepine i tilslutning til disse episodene ? Episodene må enten skyldes en overaktivitet av de sympatiske nervefibre som stimulerer den muskelen som utvider pupillen, eller en hemming av de parasympatiske nervefibrene som stimulerer til sammentrekning av pupillen. Kanskje kunne en MR av hodet gi mer informasjon. Send meg gjerne en ny melding (helt ny, jeg går ikke inn på gamle spørsmål) med svar på de spørsmål jeg har stilt her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23370-pupillutvidelse/#findComment-99256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.