Gå til innhold

Jeg har medfødt hjertefeil, men er det farlig?

Anbefalte innlegg

Etter uhellet i Ståle Solbakkens tilfelle hvor hans hjerte plutselig stanset, ble det sagt at det skyldtes en medfødt hjertefeil. Hva slags feil dreier deg seg da om?

Grunnen til at jeg spør er nemlig den at jeg har fått påvist at mitt hjerte er plassert annerledes i brystkassen enn hva som er å anse som normalt. Selv har jeg hjerte plassert mer midt i brystkassen. Dette ble oppdaget da jeg var inne for rutinekontroll i forbindelse med en lungebetennelse. Da det ble oppdaget ble det helst fleipet med av legen, og det så ikke ut til å være noe videre alvorlig. Derfor lurte jeg bare på om det kanskje kan ha innvirkning allikevel. Og grunnen er regelrett at jeg ble litt skremt av S.Solbakkens uhell.

Hilsen meg

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Paulas.

La oss holde fotballspilleren utenfor vår samtale, og snakke i generelle vendinger.

Akutt ventrikkelflimmer (hjertestans)kan oppstå ved flere medfødte tilstander. Hvorvidt det elektrofysiologiske (elektriske) grunnlaget er det samme ved disse tilstandene er foreløpig usikkert.

Et par slike "defekter" er velkjent : såkalt "langt QT-syndrom", som kan sees ved bestemte EKG-forandringer, og som gir hyppige anfall av akutte, livstruende rytmeforstyrrelser. Dernest er det en tilstand som kalles arytmogèn høyre ventrikkel, hvor den alvorlige rytmen utgår fra et senter for elektrisk aktivitet i utførselsdelen av høyre hjertekammer. Det finnes også medfødte, ekstra ledningsbaner i hjertet. Disse vil under spesielt uheldige omstendigheter kunne gi de samme fatale rytmer. Felles for dem alle er en flimmertilstand i hjertekamrene, og dermed en funksjonell hjertestans og rel. raskt inntredende død, med mindre akutt hjelp står parat.

Alt det ovenstående er elektriske fenomèn, som ikke har noe som helst med hvordan hjertet er plassert i brysthulen. Det at ditt hjerte henger litt mer i midten er fullstendig normalt og finnes hos en viss prosent av oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...