alexk Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Jeg postet dette innlegget under almenmedisin, men har ikke fått noe svar fra lege. Derfor poster jeg det her også, selv om det kanskje ikke er direkte allergirelatert, i håp om å få svar. Begynner å bli ganske bekymret. Jeg har i flere år vært plaget med tett nese. Det er som regel høyre nesebor som er tett, men noen ganger venstre (og da er som regel det høyre bra). For dette har jeg flere ganger oppsøkt lege. Jeg har tatt allergitester, men ingenting er funnet. Jeg har likevel fått diverse nesesprayer som skal brukes mot allergi, men de førte bare til at jeg begynte å blø neseblod. Etterhvert begynte jeg å bruke saltvannsspray hver kveld før jeg legger meg, noe som lindret litt. Jeg lurer selvsagt på hva denne tettheten kan komme av, men akkurat nå har jeg også et mer akutt problem. Etter nyttår ble jeg forkjølet og tok da vanlige, slimhinneavsvellende nesedråper, som jeg pleier ved forkjølelse (Rhinox og siden Otrivin). Men forkjølelsen var langvarig, og jeg fortsatte utover 10 dager, fordi jeg ikke får sove med så tett nese. (Og saltvannssprayen hjalp ikke.) Med unntak av et opphold på noen dager har jeg nå brukt nesedråper siden nyttår, og jeg blir bare verre. Jeg oppsøkte for noen uker siden en øre-nese-hals-spesialist og fortalte ham om problemene mine. Han undersøkte nesen og fant, ganske riktig, at slimhinnene var hovne. Jeg gjennomgikk en ny allergitest, uten resultat, og fikk en ny allergispray på blå resept i tre måneder (Rhinocort 64 mikrog.). Denne skulle jeg bruke hver morgen. I tillegg kunne jeg fortsette å bruke vanlig nesespray før jeg legger meg når jeg har behov for det, sa legen. Det var visstnok ikke skadelig, siden man ikke bruker konserveringsmidler lenger. Jeg gjorde som han sa, men opplevde etter kort tid at nesen ble mer irritert. Selv om begge neseborene var åpne etter bruk av Otrivin om kvelden, lå jeg og snufset og hadde ubehag. Jeg bestemte meg derfor for å ta en pause med Rhinocort. De ovennevnte symptomer ble en smule bedre, men forsvant ikke. Jeg snufser stadig, selv i de perioder jeg er mindre tett. Og nesetettheten er fremdeles et stort problem, særlig om kvelden. Så nå har jeg følgende spørsmål: 1. Hvordan kan jeg klare å slutte med nesedråpene/-sprayen? Må jeg belage meg på noen søvnløse netter med tett nese? (Jeg prøvde med bare saltvannsoppløsning i natt, men måtte gi opp etter en knapp time og ta Otrivin likevel. Saltvannssprayen flyttet bare tettheten fra det ene neseboret til det andre, og jeg klarte ikke å sovne med så tett nese.) 2. Er det noen sjanse for at slimhinnene er varig skadet etter denne langvarige nesedråpebruken? Jeg håper inderlig at det ihverfall er mulig å komme tilbake til tilstanden før nyttår, da jeg bare var mer moderat tett i nesen. En jeg kjenner sa at "bruker du nesedråper lenger enn én måned, vil du gå rundt og snufse resten av livet". Nå er jo ikke han noen medisinsk autoritet akkurat, men jeg ble redd likevel. Tanken på å være potte tett i nesen resten av livet skremmer meg! 3. Hvis jeg nå lykkes i å komme tilbake til normaltilstanden, hva kan jeg gjøre med min "vanlige" nesetetthet? Finnes det andre ting som kan undersøkes? Jeg har mistanke om at jeg er utsatt for endel dårlig innemiljø. (Dette ble jo svært langt, men jeg ville gjerne gi så mye informasjon som mulig, i håp om at problemet kunne løses bedre. Jeg har opplevd litt for mange ganger å gå ut fra et legekontor uten å ha stilt alle de spørsmål jeg lurte på på forhånd.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23385-tett-nese/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Kjære alexk 1. Den beste måten å komme bort fra slimhinneavsvellende nesedråper på er å bruke Rhinocort (eller annen tilsvarende kortison nesespray) i en periode og ikke bruke Otrivin/Rinox. Ved langvarig bruk av slimhinneavsvellende nesedråper eller spray kan man oppleve en såkaldt reboundeffekt som rett og slett betyr at nesen blir tettere av nesespraybruken. For å hjelpe på nesetettheten om kvelden kan du prøve å skylle nesen med saltvann, altså ikke bare dryppe/spraye med saltvann. Men det kan nok tenkes at du må belage deg på noen plagsomme netter med tett nese. 2. Nesen din er neppe varig skadet etter såpass kort tid, men det kan nok ta litt tid å komme tilbake til normaltilstanden igjen. 3. Når du kommer tilbake til din vanlige tette nese kan det nok tenkes at du må fortsette med en liten dose kortisonspray om kvelden. Det kan tenkes at du har en overømfindtlig nese som må behandles. Det er klart at dårlig innemiljø ikke gjør saken bedre, men det er nok ikke hele årsaken til plagene dine. Lykke til videre og hold ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23385-tett-nese/#findComment-98902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jostedalsrypa Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Kjære alexk 1. Den beste måten å komme bort fra slimhinneavsvellende nesedråper på er å bruke Rhinocort (eller annen tilsvarende kortison nesespray) i en periode og ikke bruke Otrivin/Rinox. Ved langvarig bruk av slimhinneavsvellende nesedråper eller spray kan man oppleve en såkaldt reboundeffekt som rett og slett betyr at nesen blir tettere av nesespraybruken. For å hjelpe på nesetettheten om kvelden kan du prøve å skylle nesen med saltvann, altså ikke bare dryppe/spraye med saltvann. Men det kan nok tenkes at du må belage deg på noen plagsomme netter med tett nese. 2. Nesen din er neppe varig skadet etter såpass kort tid, men det kan nok ta litt tid å komme tilbake til normaltilstanden igjen. 3. Når du kommer tilbake til din vanlige tette nese kan det nok tenkes at du må fortsette med en liten dose kortisonspray om kvelden. Det kan tenkes at du har en overømfindtlig nese som må behandles. Det er klart at dårlig innemiljø ikke gjør saken bedre, men det er nok ikke hele årsaken til plagene dine. Lykke til videre og hold ut! Jeg bruker også diverse sprayer året rundt, men har også allergi. Jeg kan gi deg et vanlig råd : Ha alltid åpent vindu på soverommet. Det passer jeg på, uansett hvor jeg er. Har vinduet vært lukket, våkner jeg alltid med tett nese, noen ganger midt på natten også. DA går vinduet fort opp ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23385-tett-nese/#findComment-100087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.