Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For et år siden fikk jeg en kul i bløtvevet nedenfor ribbenet. Legen sa det var en ufarlig fettkul, og at jeg kunne ta den bort hvis den vokste eller ble plagsom. I vinter vokste den, og jeg ble henvist til en lege som skulle fjerne den. Han sa imidlertid at dette ikke var noen fettkul, og henviste meg videre til sykehuset. For en uke siden tok jeg en prøve av den der de fant celler. Jeg venter nå på svar om den er godartet eller ikke. Det kan ta ennå to uker, og ventetiden er forferdelig.

Mine spørsmål til deg er: Hvor vanlig/ uvanlig er det med slike svulster i bløtvevet som ikke er farlige? Og hvos det er kreft, kan det ikke ha spredd seg mye i løpet av et helt år da? Hvor hissig/farlig er en slik krefttype?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233874-venter-svat-p%C3%A5-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det hadde jo vært mye enklere om du hadde stilt disse spørsmålene til noen av de legene som har sett og kjent på svulsten. Trolig kunne de ha beroliget deg umiddelbart. Ventetiden på vevsprøver ( biopsier) av svulster er alltid vanskelig. Hadde du sagt litt om alder kunne jeg vært LITT mer konkret. Det finnes utallige godartede varianter av bindevevskuler, underhudskuler etc. De fleste vokser langsomt, og gir smerte fordi de klemmer på vevet rundt, eller kommer i klem. Dersom kulen er ondartet, kan det igjen være 10-20 varianter av kreft, som alle vokser og sprer seg på ulik måte. Helt umulig å svare på hvor mye skade som har skjedd ved å vente så og så lenge; svaret kan kun gies i ettertid. Sannsynligvis er det mindre enn 10% sjanse for at det er en kreftkul som ikke kan fjærnes totalt og gjøre deg frisk.. Hør med fastlegen om denne kan få fortgang på prøvesvaret; når legen ber om raskt svar skal det kunne gjøres på 2-3 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...