javel01 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Dr. Sóyland. Jeg vet ikke saa mange utfyllende opplysninger jeg kan gi, men her er i alle fall et par........Jeg har gjort Holteropptak to ganger i Norge, alt var bra, ogsaa en ultralyd, alt var bra, hjertespesialisten sa at jeg kanskje hadde et litt stort hjerte for min kroppsstórrelse., men det var innen normalen, gikk en til to ganger i aaret ved en privat klinikk for aa sykle, + mange andre undersoekelser, alt bra. Somjeg sa, hadde jeg heller ikke store problemer disse aarene. Dette med at jeg nesten besvimer, hadde jeg 1 til 2 ganger per aar, naa en til to ganger per uke) Her nede i Nederland , hvor jeg naa bor, har jeg ogsaa hatt Holter, de viser hver gang, som det sies, sikkert plagsomme, men uskyldige forstyrrelser i hjerterytmen, disse nesten besvime tingene, er ikke registrertpaa noe papir, desverre. Her ble ogsaa den utposningen paa hjerteskilleveggen registrert. Her sies det at den er medfoedt, men hvorfor ble den ikke registrert i Norge? Min ide er at den nok var der, men at den er blitt tydeligere, verre,etter vaert. Saerlig utfyllende var dette nok ikke. Jeg har faatt godtatt her nede at jeg vil til et annet sykehus, det jobbes det naa for,(men foerst maa jeg til psykolog !!!!!!!!!!!!!!!!!min mor er naa over 80, hun har hatt hjertepr. siden hun var 40. Hun besvimer' i hytt og vaer' men i loepet av 40 aar er det ikke lykkes aa faa det registrert paa baand.ogsaa jeg hadde etanfall av h.ebank'da jeg var 17, det varte 3 dager, kjente vert eneste slag, men da helt regelmessig, om enn veldig hurtig. Jeg har ogsaa en medisin faatt her til bruk i nodstillfeller,flecanide heter den,harbrukt den en gang, men ble saa svimmel, at jeg tror det bare var min konsentrasjon som gjorde at jeg ikke besvimte, (min mor besvimer av nitroglyserin), men det er o en annen form for medisin. Vennlig hilsen meg (som er litt desperat) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234131-utfyllende-oppl-ved-forandring-av-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Svar til Jave101. Dine besvimelser tilfredsstiller rent anamnestisk (basert på sykehistorie) så godt som alle kriterier for det vi karakteriserer som "nevrogent medierte synkoper". Andre betegnelser er "nevrocardiogen synkope", og noen kaller dem også, litt ulogisk, for vaso-vagale synkoper. Den beste måten å få reprodusrte og monitorert slike besvimelser på er å utføre det vi kaller en "tilt-test" (vippetest). Det går ut på at man ser på utviklingen av puls og blodtrykk mens pasienten vippes opp til ca. 70 grader i en vippeseng. De aller fleste "uforklarte" besvimelser vil kunne avdekkes på denne måten, og det vil da også bli vesentlig lettere å beskrive mekanismen, samt å gi pasienten råd og evt. behandling/forebyggelse. Ta dette opp med din lege der du bor, eller få testen utført i Norge. Den internasjonale betegnelsen for dett er HUT (Head-up tilt test). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234131-utfyllende-oppl-ved-forandring-av-medisin/#findComment-1833973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.