nine46 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Har vært på sykehuset i dag og fått påvist fruktoseintoleranse på min 8 år gamle sønn. Godt å få vite hva som gjør at han har så mye vondt i magen og er plaget med diare, men du så mange spørsmål jeg sitter igjen med.. er det noen som har barn med samme diagnose som kan svare meg på hvilken mat jeg bør unnga, vet at han ikke skal spise frukt og grønnsaker, at han skal unngå mat med søtningsstoffer osv. Men om han f eks er i selskap og skal drikke brus, hvilken er "minst farlig " for han, hvilken saft er den beste, hva kan han spise og hva bør han unngå?? Skulle gjerne fått noen råd, så kanskje jeg slipper å gjøre mange feil underveis. synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si til SFO hva han bør unngå osv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234147-fruktoseintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 På nrk.no: "Fedon Lindberg svarer en kvinne som er plaget med vekttap, luftsmerter og diaré. Publisert 02.09.2005 15:57. SE OGSÅ: Kost & helse ALT OM: Kost & helse - arkiv Spørsmål Jeg er en dame på 40 år som nylig har fått påvist diagnosen Fruktosemalabsorpsjon. Har gått på streng diettkost som fungerer. Men når jeg prøver ut andre matvarer blir jeg dårlig igjen. Plages men diaré, luftsmerter og vekttap. Har gått ned cirka 15 kilo på ett år og veier nå cirka 45 kilo. Har du et godt råd på hva jeg kan spise? Fedon svarer Her er det viktig å skille fruktoseintoleranse fra såkalt fruktosemalabsorpsjon, dvs. dårlig opptak av fruktose fra tarmen. Fruktoseintoleranse en nemlig en sjelden, arvelig sykdom. Kroppen klarer da ikke å omsette fruktose (fruktsukker) og siden vanlig sukker er bygget opp av glukose (druesukker) og fruktose, tåler de som er rammet heller ikke vanlig sukker. Da klarer man ikke å omsette normalt glykogenet, dvs. karbohydratlagrene i muskler og lever. Sykdommen kan ha ulike grader av alvorlighet. Tar ikke opp fruktsukker Fruktosemalabsorbsjon er en vanligere tilstand, som gir symptomer som er temmelig lik ved laktose (melkesukker)-intoleranse. Ved fruktosemalabsorbsjon kan ikke tynntarmen oppta normalt (dvs. fullstendig) fruktsukker. Derfor kommer varierende mengder ufordøyet fruktose ned i tykktarmen hvor den blir omdannet til fettsyrer, karbondioksid og hydrogen av våre tarmbakterier. Dette forårsaker unormalt mye luft, oppblåsthet, knipsmerter og løs avføring. Kan gi vitaminmangel Den ufordøyede fruktosen trekker til seg væske i tykktarmen og kan derfor medføre mangel på andre mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler). Fruktosemalabsorbsjon kan begynne allerede i barnealderen men opptrer oftest hos voksne. Egentlig er symptomene temmelig lik det man får ved laktoseintoleranse, men da er det melkesukkeret som ikke spaltes og opptas normalt i tarmen. Tretthet og depresjon Undersøkelser har vist at 1 av 3 kan ha varierende grad av enten fruktose- laktose- eller glutenintoleranse, men det blir ikke diagnostisert hos de fleste. Den hyppige forekomsten kan trolig relateres til det store forbruket av sukker (i og med at halvparten er fruktose), melk og hveteprodukter i befolkningen. På sikt kan disse tilstandene ubehandlet føre til bl.a. tretthet, humørsvingninger og depresjon, mangel på andre næringsstoffer, nedsatt blodprosent, dårlige negler og hår og benksjørhet. Lite frukt og bær Sykdommen kan ikke kureres, men man kan dempe symptomene ved å spise et kosthold med svært lite eller ingen fruktose. Fruktose finnes i de aller fleste frukt, bær og noen grønnsaker og selvsagt i vanlig sukker og ren fruktose i pulverform. Også søtningsmiddelet sorbitol må unngås fordi dette omdannes delvis til fruktose i kroppen. I og med at man ikke kan spise mye frukt/bær og en del grønnsaker, kan det være nødvendig med tilskudd av vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Mye grønnsaker Du bør sørge for å spise hele gryn, belgfrukter (bønner, linser, kikerter), nøtter, avocado, grønnsaker med lite fruktose (de fleste har mindre enn 1% fruktose, så det skal mye til før man får mye fruktose via grønnsaker). Følgende frukt har under 1,5% fruktose: ananas, aprikos, fersken, honningmelon, nettmelon, plommer og mandarin. Disse kan betraktes som grønnsaker ift fruktosemengden, men du bør spise dem hele, ikke drikke deres juice eller saft. I og med at karbohydratmengden i kosten blir mindre når man reduserer frukt og bær, kan du kompensere med å øke inntaket av andre matvaregrupper for å få i deg tilstrekkelig med energi og andre næringsstoffer. Hilsen Fedon Lindberg Spesialist i indremedsin" Kort råd fra meg; be om henvisning til dietiker / ernæringsfysiolog på sykehuset så får dere hjelp til å sette opp en kostholdsveileder. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234147-fruktoseintoleranse/#findComment-1798226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.