Gå til innhold

Soling og medisiner.

Anbefalte innlegg

agv1365380989

Er ei kvinne i 30 årene som bruker Sandimmun neoral(ciklosporin).Veit at eg skal vere forsiktig med sol,medisinen gir økt kreftfare.Fastlegen min sa eg ikkje måtte bli brun, mens ein annan lege sa eg måtte smøre med høg faktor.Bruker faktor 40.Det eg lurer på er om eg kan sole meg litt,er det farlig å bli brun eller er det farlig viss eg blir brent? Det virker som det er ingen som veit heilt sikkert kva som er rett.Lurer også på om eg kan bruke selvbruningskrem ? Har fått ein del pigmentflekker i ansiktet.Lurer på om det er medisinen eller p-pillene eg bruker (Trionetta)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234163-soling-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er ikke farlig å bli brun i seg selv, brunhet beskytter. Men brun hud får vi når når vi soler oss, og da oppstår det så og si alltid mindre arvestoffskader i cellene i huden. Disse vil nesten alltid reparereres av cellenes eget reparasjonssystem. Hvis reparasjonen svikter av en eller grunn, må vi stole på at immunsystemet gjør jobben, og fjerner disse cellene med arvestoffskade. Bruk av immundempende medisiner reduserer denne evnen.

Vær ute i naturen, det er det mye god helse i. Bruk solkrem. Blir du brun skal du ikke ha dårlig samvittighet av den grunn.

Pigmentflekker kan skyldes både solskader og østrogener. Østrogenen gir som regel et spesielt bilde, mer diffus pigmentering, ofte rundt munnen. Hvis du har de klassiske jevnt brune, mindre flekkene, skyldes nok disse solen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234163-soling-og-medisiner/#findComment-1798337
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...