Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 6 mnd har nettopp trolig utviklet melkeallergi, han fikk morsmelkerstatning i grøten sin for første gang her om dagen, noe som resulterte med elveblest rundt munnen og der han kom i kontakt med grøten(vi skal til nærmere utredning i april). Han er også til tider sterkt plaget av atopisk eksem. Altså en ømfintelig liten kar.

Vi har nå fått Nutramigen som vi skal bruke i grøten, men det ser ut til å være en ubehagelig smak for han. Jeg vet at vi kan blande i sukker, men ønsker helst å ikke gjøre det. Spm. mitt er derfor hvilke søte frukter evt. søte smaker er "trygge" å gi en atopiker? Vet at han bør holde seg unna citrus (er litt usikker på hvilke frukter som egentlig er citrus..) pga. eksemet.

Han har til nå kun fått risgrøt i 3 uker, og maisgrøt i noen dager. Andre tips i forbindelse med introduksjon av fast føde til gutten min taes i mot med takk! Gjerne forslag på god litteratur om dette også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23443-trygg-frukt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lipeno

Prøv med ren solbærsaft som tilsetning til grøten med Nutramigen. Det pleier å hjelpe på smaken. Ellers kan du trygt bruke kokt frukt eller bær, f.eks. eplemos, bringebærsyltetøy, blåbærsyltetøy og liknende. Det vil sette god smak og behøver ikke være så søtt.

Sitrusfrukter er appelsiner, mandariner, sitroner først og fremst. Så lenge han har eksem bør du unngå det.

Etterhvert bør du utvide med andre grøter enn mais og ris. Prøv de melkefri barnegrøtene av hvetemel. Det er alltid lurt å variere med forskjellige kornsorter, også hvete. Men begynn alltid forsiktig når du begynner med en ny grøttype.

Det finnes mange gode kokebøker med melkefri mat. Du kan forhøre deg i Norges astma og allergiforbund eller Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. De har både brosjyremateriell og tips om litteratur.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23443-trygg-frukt/#findComment-99225
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...