lipeno Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Sønnen min på 6 mnd har nettopp trolig utviklet melkeallergi, han fikk morsmelkerstatning i grøten sin for første gang her om dagen, noe som resulterte med elveblest rundt munnen og der han kom i kontakt med grøten(vi skal til nærmere utredning i april). Han er også til tider sterkt plaget av atopisk eksem. Altså en ømfintelig liten kar. Vi har nå fått Nutramigen som vi skal bruke i grøten, men det ser ut til å være en ubehagelig smak for han. Jeg vet at vi kan blande i sukker, men ønsker helst å ikke gjøre det. Spm. mitt er derfor hvilke søte frukter evt. søte smaker er "trygge" å gi en atopiker? Vet at han bør holde seg unna citrus (er litt usikker på hvilke frukter som egentlig er citrus..) pga. eksemet. Han har til nå kun fått risgrøt i 3 uker, og maisgrøt i noen dager. Andre tips i forbindelse med introduksjon av fast føde til gutten min taes i mot med takk! Gjerne forslag på god litteratur om dette også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23443-trygg-frukt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Kjære lipeno Prøv med ren solbærsaft som tilsetning til grøten med Nutramigen. Det pleier å hjelpe på smaken. Ellers kan du trygt bruke kokt frukt eller bær, f.eks. eplemos, bringebærsyltetøy, blåbærsyltetøy og liknende. Det vil sette god smak og behøver ikke være så søtt. Sitrusfrukter er appelsiner, mandariner, sitroner først og fremst. Så lenge han har eksem bør du unngå det. Etterhvert bør du utvide med andre grøter enn mais og ris. Prøv de melkefri barnegrøtene av hvetemel. Det er alltid lurt å variere med forskjellige kornsorter, også hvete. Men begynn alltid forsiktig når du begynner med en ny grøttype. Det finnes mange gode kokebøker med melkefri mat. Du kan forhøre deg i Norges astma og allergiforbund eller Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. De har både brosjyremateriell og tips om litteratur. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23443-trygg-frukt/#findComment-99225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.