Gå til innhold

Undersøkelse av hovedårer til hodet

Anbefalte innlegg

Gjest Wenche38

Min mor gjennomgikk for en ukes tid siden en doppler-undersøkelse av blodårene fra halsen til hodet. Hun tok tilsvarende undersøkelse hos en spesialist for ca. et års tid siden, og da ble det konstatert at hun hadde en delvis tett åre på høyre side av halsen. Operasjon ble ikke anbefalt dengang da det kun gjøres hvis blodåren er 70% tett eller mer. Ved siste undersøkelse fant legen ut at høyre blodåre var helt åpen, mens den venstre blodåren var delvis tett(!?). Både min mor, hennes fastlege og vi pårørende synes dette er veldig rart. Vi pårørende lurer på om vi kan stole på de funn som er gjort. Den første undersøkelsen ble foretatt av en spesialist på området, mens den siste undersøkelsen ble foretatt av en sykehuslege. Ved den første undersøkelsen presset spesialisten instrumentet hardt mot blodårene på halsen, mens ved den siste undersøkelsen ble instrumentet ført lett over blodårene. Det skal også legges til at min mor på 69 år har hatt to hjerteinfarkt, bruker pacemaker og går på hjertemedisin (bl.a. Plavix).

Spm.1: Kan Plavix medvirke til at en delvis tett åre åpnes ?

Spm.2: Er det mulig at to like undersøkelser kan gi så forskjellig resultat med ett års mellomrom ?

Spm.3: Bør vi kreve at det gjennomføres en ny tilsvarende undersøkelse for å bekrefte/avkrefte tidligere resultater ?

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Wenche 38.

Det virker ganske sannsynlig at en av de to legene har angitt gal side etter undersøkelsen, og at de egentlig har sett på samme forsnevring i samme åre. (La oss håpe at det er tilfellet). Det er ikke mulig at delvis eller betydelig forsnevrete årer "åpner" seg på et år. Derimot er slike forsnevringer alltid en dynamisk prosess, idet den stadig vil ha tendens til å tilta. Noen få medikamenter har vist å kunne forsinke denne progressjonen (f.eks. statiner, som er kolesterol-senkende stoff), men Plavix eller andre blodplatehemmere har ikke slik effekt.

Jeg foreslår at dere tar kontakt med en av de legene dere har konsultert (og evt. medbringer en epikrise (rapport) fra den andre), for på den måten å få overensstemmelse mellom resultatene.

Det synes ønskelig at undersøkelsen blir gjentatt, idet en forsnevring på 70 %-nivået i de fleste land vil ansees som ganske sterk indikasjon for kirurgisk behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...