Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei kjære dr.?

Vel, jeg er i ferd med å klargjøre et fordypingsarbeid innen

allergi og astma (A/A) i skoleverket.

Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med noen nøkkeltall:

Hvor mange skolepliktige barn/ungdom i norge er plaget av A/A?

Foreligger det noen fremdriftsplaner med hensyn til problematikken fra sentralt hold?

pft.

mvh. Lars

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23474-hvor-mange/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære hitstudent

Det er alltid vanskelig med tall for en så stor gruppe som skolepliktige barn/ unge. Mener du da barn/unge fra 6 til 19 år?

Ca 30 -40 % av befolkningen totalt har eller har hatt en eller annen form for allergi, men det er iberegnet alle - også de som har helt bagatellmessige plager. Når det gjelder astma spriker tallene litt etter aldersgrupper. En undersøkelse fandt ca 10 % av skolebarn mellom 7 og 12 år med astma. Men tallene varierer med hvor i landet undersøkelsene er gjort. Det som er sikkert er at forekomsten er økende og det er vedtatt en handlingsplan fra politikernes side som tar sikte på å stoppe økningen i løpet av de nærmeste årene.

Du kan prøve å ta kontakt med Folkehelsa - der sitter det forskere som har arbeidet med forekomst av astma blant skolebarn, men da først og fremst opp til 12 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23474-hvor-mange/#findComment-99227
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...