rlaug Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 jeg er en jente på 25år som har i de siste 2mnd fått veldig store smerter i kroppen. nesten som isjiassmerter bare at d er over hele kroppen,ikke spesielt i ledd, føles som om d er i sener eller benene..smerten forflytter seg hele tiden rundt omkring i kroppen,å blir bare sterkere å sterkere. har sluttet med antideprisiva for 5mnd siden,etter 9års bruk,å har vært mye anspent å slitt med mye angst..tar tolvon å noen ganger vival..d er veldig vondt å jeg er nå meget bekymret over om d kan være kreft i ben eller blod eller vev... er en smule hysterisk av meg,men føler virkelig d er noe galt.. er redd for å ta det opp med legen da han ikke tar meg seriøst.. er i dårlig almenntilstand også.vært forkjølet 5ganger bare hittil i år...men tenker at det kan kansje kan komme av at jeg har vært nedkjørt psykisk... hva tror du disse smertene kan komme av?? tror du det er noe alvorlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pekka Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Du har kanskje bekymret på deg fibromyalgi? Da oppleves smertene-ubehaget på forskjellige steder over hele kroppen. Dersom det er vonde punkter,så er det mulig. Les litt om fibromyalgi her på nettet. god bedring. IKKE la være å gå til legen, de jobber for at vi skal få hjelp. Evt søk deg til en annen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/#findComment-1796799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rlaug Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 takk for svar.. om d efaktisk er det,kan man noen ganger bli frisk da? å hvordan er d med graviditet? planlegger nemmelig å bli grav snart.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/#findComment-1797500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Ser at du virkelig har et stort helseproblem. Og her er det en vanskelig blanding av fysiske/somatiske plager og psykisk belastning. Høres på meg som du fyller kriterier for "psykosomatisk sykdom". Svært viktig for deg å finne en engasjert fastlege; en som kan bygge opp et tverrfaglig team rundt deg. Dette teamet skal IKKE overta ansvaret for din helse; men gi deg råd og støtte og profesjonell hjelp slik at du selv får ork og lyst til å gjøre noe med din totalsituasjon. Det ville vært gunstig for deg å ha en flink fysioterapeut ( kanskje en med etter-utdanning ortopedisk medisin OMI, og som kan mye om "onde sirkler", som kanskje også behersker akupunktur). Kanskje bør en smertespesialist/psykiater innvolveres i teamet; svært god hjelp kan du få dersom du får henvisning til f.eks Smertemedisinsk Institutt ved Majorstua i Oslo, eller Friskvern-klinikken i Asker. Kanskje finnes det slike tilbud der du bor. Kroppsvekt, kosthold og mosjon må tilrettelegges for DEG. Det finnes grupper for pasienter med liknende problematikk. Kanskje kan du kontakte "psykisk helsevern" i kommunen der du bor; disse har total-oversikter. Kanskje kan de komme hjem til deg og se på hvilken støtte du trenger i hverdagen. En grundig blodprøvesjekk hos fastlegen bør gjøres. Vitamin-status, stoffskifte, jernlager, sukker-metabolisme og immunforsvar. På meg høres dette IKKE ut som f.eks kreft eller immunsvikt. Jeg tror at med riktig behandling og motivasjon kan dette snues i løpet av 6-12 måneder. Viktig at du er tålmodig, men "passe" krevende overfor fastlegen din. Virker på meg som du har god selv-innsikt. Pass på å ikke gå i den fellen at du BARE bekymrer deg for det kroppslige. Vis gjerne dette svaret til fastlegen din, dersom det er vanskelig for deg å kommunisere med denne. Lykke til. Beklager sent svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/#findComment-1811855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.