Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en jente på 25år som har i de siste 2mnd fått veldig store smerter i kroppen. nesten som isjiassmerter bare at d er over hele kroppen,ikke spesielt i ledd, føles som om d er i sener eller benene..smerten forflytter seg hele tiden rundt omkring i kroppen,å blir bare sterkere å sterkere. har sluttet med antideprisiva for 5mnd siden,etter 9års bruk,å har vært mye anspent å slitt med mye angst..tar tolvon å noen ganger vival..d er veldig vondt å jeg er nå meget bekymret over om d kan være kreft i ben eller blod eller vev... er en smule hysterisk av meg,men føler virkelig d er noe galt.. er redd for å ta det opp med legen da han ikke tar meg seriøst.. er i dårlig almenntilstand også.vært forkjølet 5ganger bare hittil i år...men tenker at det kan kansje kan komme av at jeg har vært nedkjørt psykisk... hva tror du disse smertene kan komme av?? tror du det er noe alvorlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pekka

Du har kanskje bekymret på deg fibromyalgi? Da oppleves smertene-ubehaget på forskjellige steder over hele kroppen. Dersom det er vonde punkter,så er det mulig. Les litt om fibromyalgi her på nettet. god bedring. IKKE la være å gå til legen, de jobber for at vi skal få hjelp. Evt søk deg til en annen lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/#findComment-1796799
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ser at du virkelig har et stort helseproblem. Og her er det en vanskelig blanding av fysiske/somatiske plager og psykisk belastning. Høres på meg som du fyller kriterier for "psykosomatisk sykdom". Svært viktig for deg å finne en engasjert fastlege; en som kan bygge opp et tverrfaglig team rundt deg. Dette teamet skal IKKE overta ansvaret for din helse; men gi deg råd og støtte og profesjonell hjelp slik at du selv får ork og lyst til å gjøre noe med din totalsituasjon. Det ville vært gunstig for deg å ha en flink fysioterapeut ( kanskje en med etter-utdanning ortopedisk medisin OMI, og som kan mye om "onde sirkler", som kanskje også behersker akupunktur). Kanskje bør en smertespesialist/psykiater innvolveres i teamet; svært god hjelp kan du få dersom du får henvisning til f.eks Smertemedisinsk Institutt ved Majorstua i Oslo, eller Friskvern-klinikken i Asker. Kanskje finnes det slike tilbud der du bor. Kroppsvekt, kosthold og mosjon må tilrettelegges for DEG. Det finnes grupper for pasienter med liknende problematikk. Kanskje kan du kontakte "psykisk helsevern" i kommunen der du bor; disse har total-oversikter. Kanskje kan de komme hjem til deg og se på hvilken støtte du trenger i hverdagen. En grundig blodprøvesjekk hos fastlegen bør gjøres. Vitamin-status, stoffskifte, jernlager, sukker-metabolisme og immunforsvar. På meg høres dette IKKE ut som f.eks kreft eller immunsvikt. Jeg tror at med riktig behandling og motivasjon kan dette snues i løpet av 6-12 måneder. Viktig at du er tålmodig, men "passe" krevende overfor fastlegen din. Virker på meg som du har god selv-innsikt. Pass på å ikke gå i den fellen at du BARE bekymrer deg for det kroppslige. Vis gjerne dette svaret til fastlegen din, dersom det er vanskelig for deg å kommunisere med denne. Lykke til. Beklager sent svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234757-merkelige-smerter/#findComment-1811855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...