Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pga langvarig stress og hard arbeidspress så har jeg bla utviklet høyt blodtrykk, har hjertebank osv. Legen sier i tillegg at jeg er "utbrent. Hva skjer ift sykepenger når sykemeldinga varer lengre enn ansettelsesperioden? Jeg har vært ansatt 4 år i en prosjektstilling, og kontrakten går ut mens jeg er sykemeldt. Vil jeg fortsatt få sykepenger eller vil jeg få a-trygd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235008-sykemelding-og-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Trygdesystemet i Norge er laget slik at DU iallfall får dine penger; sålenge legen skriver en god forklaring på sykmeldingen; om at HELSEPROBLEM er årsak til at du ikke kan gå over i ny jobb når ansettelses-perioden er over. Du kan være sykmeldt 1 år; sykmeldingen vil for din del etterhvert gå til AETAT. Legen kan skrive at det er uheldig for deg å måtte møte der jevnlig for jobbsøking etc. Etter ett år vil det kalles "rehabilitering" dersom det er "sykdom med utsikt til bedring" som hindrer deg i å søke jobb. Viktig at legen din ordner mye av dette for deg. De fleste med utbrenthet kommer sterkt tilbake etter 6-12 mnd, men det tar lenger tid for de som stadig opplever stresset overfor trygdekontor/AETAT. Søk gjerne profesjonell hjelp; en psykolog med kunnskap om utbrenthet; du må lære taktikker for å hindre at det samme skjer påny; særlig må du velge arbeid og kolleger med omhu. Beklager noe sent svar. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...