Gå til innhold

Trening av knær

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky

Jeg har fått "knediagnose", aldersslitasje og litt forkalkninger og annet smårusk. Aldri hatt trøbbel med knærne før. Har ikke veldig vondt, bare når det blir mye trapper eller asfalttrasking.

Legen sa at jeg ikke kom til å få skikkelig trøbbel med knærne før om en femten års tid, så jeg "kunne ta det helt med ro". Dette var ment som trøst, og jeg tok det som det, men ettersom jeg går og trener (NIMI) vil jeg gjerne vite om det er noe jeg kan GJØRE i løpet av disse femten årene for å motvirke mer skade? Det må det da være?!

Øve opp musklene rundt og slikt. Eller er den typen aldersforandringer helt irreversible? En gang trente jeg opp skulderen min, fordi den var nedslitt. Jeg trente altså opp en muskel som "tok over" for det nedslitte. Om du skjønner legmannssnakket mitt.

Jva bør jeg gjøre og hva bør jeg IKKE gjøre? Fastlegen min er en hyggelig, men eldre egypter, han skjønner seg lite på trening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen tips..

Du bør vel unngå trening som belaster knærne mye, sånn som jogging eller hopping. Tilskudd av omega3 skal være gunstig for å bremse nedbryting av brusk. Noen tar også et kosttilskudd som heter glucosamin, hvorvidt det virker eller ei er noe omstridt men det kan i hvertfall ikke skade. Det skal i følge produsenten hemme nedbrytningen av brusk.

En fysioterapaut kan gi deg mye bedre treningsveiledning enn fastlegen. Skulle tro at Nimi har fysioterapauter du kan spørre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/#findComment-1800898
Del på andre sider

Du kan prøve knebøy. Det er en effektiv øvelse for å styrke beinstyrken. Men det må trenes riktig for å ikke belaste knærene feil. Start uten belastning og forestill deg at du setter deg bakover på en kasse for så å resie deg opp igjen. Ikke skyv knærne lenger frem enn tåspissen. Pass på å gå dypt nok. Lårbeinet paralellt med gulvet eller dypere.

Ellers så er balansetrening på balanse matte fint for å trene støtttemusklatur rundt kneet. Snakk med en fysioterapaut om dette.

Tung knebøy er ikke farlig for de fleste knær bare det gjøres riktig. Vi kan sammenligne med jogging. Tenkt det 5000 små slag mot kneet fra kropsvekten mot 5 myke bevegleser med tung vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/#findComment-1802540
Del på andre sider

Gjest LucySky

Du kan prøve knebøy. Det er en effektiv øvelse for å styrke beinstyrken. Men det må trenes riktig for å ikke belaste knærene feil. Start uten belastning og forestill deg at du setter deg bakover på en kasse for så å resie deg opp igjen. Ikke skyv knærne lenger frem enn tåspissen. Pass på å gå dypt nok. Lårbeinet paralellt med gulvet eller dypere.

Ellers så er balansetrening på balanse matte fint for å trene støtttemusklatur rundt kneet. Snakk med en fysioterapaut om dette.

Tung knebøy er ikke farlig for de fleste knær bare det gjøres riktig. Vi kan sammenligne med jogging. Tenkt det 5000 små slag mot kneet fra kropsvekten mot 5 myke bevegleser med tung vekt.

Dere har nok rett, begge to. Takk og takk. Jeg syns jeg har sett noe som likner den typen knebøy der jeg trener, og balansematte også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/#findComment-1803007
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du har kanskje vært til MR? På en slik undersøkelse "sees" kanskje litt for mye. De fleste vil få anmerkninger på knærne sine etter MR. De fleste med lett artrose i knær, eventuelt også lette menisk-degenerasjoner vil få perioder helt uten smerter dersom trening og annen forebygging gjøres riktig. Fordelen med å få "artrose-diagnose" på et vektbærende ledd ( ankel, kne og hofte), er at det gir rett til gratis fysioterapi. De fleste fysioterapeutene på NIMI vet utmerket godt om alt som kan gjøres både av behandling og forebygging av knesmerter/slitasje.

1) MEDISINER; Glukosamin-varianter, rikelig Omega-3, varierende kombinasjoner av Paracet og NSAIDs ( anti-inflammatoriske). Fordelen med å bruke dette er at lett smertereduksjon gir mulighet for økt aktivitet. Det er veldig omdiskutert hvorvidt noen av disse medisinene bare forebygger videre bruskslitasje, eller om brusken kan bygges opp.

2 AKTIVITET; er viktig for blodsirkulasjon/leddvæske-strømning i leddet og dermed næring til brusken for å hindre ytterligere nedsliting. Det er altså helt feil å "spare" leddet. Variert aktivitet er gunstig; f.eks mye bedre å gå tur i ulendt terreng enn på flatt/hardt gulv. Enkelte bevegelser bør du være varsom med; kombinert bøyning/vridning i kneet; dette kan få meniskene til å sprekke, slik at de må fjærnes. Da fjærnes viktige støtputer inni leddet. Det er viktig å ha god muskelkontroll og balanse i alle ledd i bena og ryggen; generelt være godt trent og ikke overvektig. Dette kan en god fysioterapeut hjelpe deg med; og du kan med fordel kjøpe apparater til hjemmetrening; vippebrett eller f.eks Terapimaster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/#findComment-1811878
Del på andre sider

Gjest LucySky

Du har kanskje vært til MR? På en slik undersøkelse "sees" kanskje litt for mye. De fleste vil få anmerkninger på knærne sine etter MR. De fleste med lett artrose i knær, eventuelt også lette menisk-degenerasjoner vil få perioder helt uten smerter dersom trening og annen forebygging gjøres riktig. Fordelen med å få "artrose-diagnose" på et vektbærende ledd ( ankel, kne og hofte), er at det gir rett til gratis fysioterapi. De fleste fysioterapeutene på NIMI vet utmerket godt om alt som kan gjøres både av behandling og forebygging av knesmerter/slitasje.

1) MEDISINER; Glukosamin-varianter, rikelig Omega-3, varierende kombinasjoner av Paracet og NSAIDs ( anti-inflammatoriske). Fordelen med å bruke dette er at lett smertereduksjon gir mulighet for økt aktivitet. Det er veldig omdiskutert hvorvidt noen av disse medisinene bare forebygger videre bruskslitasje, eller om brusken kan bygges opp.

2 AKTIVITET; er viktig for blodsirkulasjon/leddvæske-strømning i leddet og dermed næring til brusken for å hindre ytterligere nedsliting. Det er altså helt feil å "spare" leddet. Variert aktivitet er gunstig; f.eks mye bedre å gå tur i ulendt terreng enn på flatt/hardt gulv. Enkelte bevegelser bør du være varsom med; kombinert bøyning/vridning i kneet; dette kan få meniskene til å sprekke, slik at de må fjærnes. Da fjærnes viktige støtputer inni leddet. Det er viktig å ha god muskelkontroll og balanse i alle ledd i bena og ryggen; generelt være godt trent og ikke overvektig. Dette kan en god fysioterapeut hjelpe deg med; og du kan med fordel kjøpe apparater til hjemmetrening; vippebrett eller f.eks Terapimaster.

Tusen takk, alle tre. Jeg har printet ut legens, og tapet den på skapdøra mi og skal få litt fart i (den til nå litt treige) fysioteapeuten min på NIMI.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235218-trening-av-kn%C3%A6r/#findComment-1814593
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...