Lisgme Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Var hos legen og fikk målt blodtrykk 160/100. Det var 140/90 i november. Idet jeg skal reise på ferie om 1 uke ville ikke legen starte opp med behandling før jeg kom tilbake. Jeg skal til middelhavet i 3 uker. Jeg synes det høres rart ut. Blir engstelig for å reise. Jeg er 59 år. Hva skal jeg gjøre? Legen sa jeg kunne gjøre akkurat som jeg pleide å gjøre ved reiser. Jeg føler meg urolig av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235219-behandling-av-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Du skal reise på ferien din og forsøke å kose deg alt du kan:-) Du kan godt se det an til du kommer hjem med å behandle blodtrykket ditt. Det er en ulempe å starte opp behandling når du skal rett på ferie fordi du da ikke får noen oppfølging de tre ukene - og kan få litt bivirkninger i oppstarten med medisiner. Blodtrykket ditt er ikke så høyt at det er farlig å reise på ferie:-) Men; følgende råd gjelder i grunnen alle som skal ut og fly på ferie: *Sørg for godt væskeinntak på flyet (ikke alkohol!) *Beveg beina dine ombord i flyet - evt reis deg opp og gå noen småturer underveis i midtgangen. *Gå tur hver dag i ferien din - minst 30 minutter - så du blir varm og litt svett:-) *hvis du ikke er allergisk eller har problem med sur mage/magesår kan du godt ta en dispril/novid før flyreisen for å tynne blodet og forebygge blodpropp pga det endrede lufttrykket og stillesitting. *moderer alkoholinntaket under ferien - kos deg gjerne med vin og øl etc, men drikk et glass vann for hver alkoholholdig drink:-) Man kan fort bli uttørket når man er i varme strøk. Ha en utmerket ferie - og legg bekymringene til side. Kanskje du til og med slapper av så godt at blodtrykket ditt er lavere når du kommer hjem! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235219-behandling-av-blodtrykk/#findComment-1801340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisgme Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Du skal reise på ferien din og forsøke å kose deg alt du kan:-) Du kan godt se det an til du kommer hjem med å behandle blodtrykket ditt. Det er en ulempe å starte opp behandling når du skal rett på ferie fordi du da ikke får noen oppfølging de tre ukene - og kan få litt bivirkninger i oppstarten med medisiner. Blodtrykket ditt er ikke så høyt at det er farlig å reise på ferie:-) Men; følgende råd gjelder i grunnen alle som skal ut og fly på ferie: *Sørg for godt væskeinntak på flyet (ikke alkohol!) *Beveg beina dine ombord i flyet - evt reis deg opp og gå noen småturer underveis i midtgangen. *Gå tur hver dag i ferien din - minst 30 minutter - så du blir varm og litt svett:-) *hvis du ikke er allergisk eller har problem med sur mage/magesår kan du godt ta en dispril/novid før flyreisen for å tynne blodet og forebygge blodpropp pga det endrede lufttrykket og stillesitting. *moderer alkoholinntaket under ferien - kos deg gjerne med vin og øl etc, men drikk et glass vann for hver alkoholholdig drink:-) Man kan fort bli uttørket når man er i varme strøk. Ha en utmerket ferie - og legg bekymringene til side. Kanskje du til og med slapper av så godt at blodtrykket ditt er lavere når du kommer hjem! :-) Hei Takk for beroligende svar. Jeg var svært overrasket over at jeg har fått disse plagene. Jeg er slank, røyker ikke, spiser sunt og trener flere ganger i uka. Jeg ble veldig urolig av situasjonen. Har bestilt reise for lenge siden. Nå vet jeg ikke om jeg gleder meg til turen. Tør nesten ikke trene heller. Men takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235219-behandling-av-blodtrykk/#findComment-1802665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Hei Takk for beroligende svar. Jeg var svært overrasket over at jeg har fått disse plagene. Jeg er slank, røyker ikke, spiser sunt og trener flere ganger i uka. Jeg ble veldig urolig av situasjonen. Har bestilt reise for lenge siden. Nå vet jeg ikke om jeg gleder meg til turen. Tør nesten ikke trene heller. Men takk for svar Du har ingen grunn til være så bekymret at du ikke kan glede deg til denne turen. Du bør heller ikke stoppe å trene pga dette. Lev som vanlig og forsøk å kos deg i ferien. Så flott at du allerede er så sunn:-) Hvis du ikke hadde levd så sunt kunne du kanskje fått forhøyet blodtrykk allerede for 20 år siden. Ta godt vare på deg sjøl nå, husk at stress og bekymringer også får blodtrykket til å stige. Man har dessuten også alltid høyere trykk når man er hos legen, hjemme hos deg selv kan det hende det er nesten normalt:-) Lev som normalt - og møt uthvilt og fornøyd opp til timen din etter ferien. Dette er ikke noe å bekymre seg for! PS Jeg har gått på tabletter i flere år for blodtrykket mitt - siste året 2 typer tabletter. Jeg trener masse, er slank og røyker heller ikke nå lengre (sluttet da jeg oppdaget det høye blodtrykket:-)) Jeg er en god del yngre enn deg - med andre ord - dette kan skje hos sunne mennesker også yngre. Føler du deg bedre nå? God ferie! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235219-behandling-av-blodtrykk/#findComment-1803053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Beklager sent svar; du betaler ikke for dette. Sannsynligvis varierer blodtrykket ditt veldig; og det var et øyeblikks-bilde legen din målte sist. Det vil være svært viktig å få gjort en døgnmåling på deg; da vil man se om det er stress som gir blodtrykks-topper, og om trykket synker fint om natten slik det skal. Dersom du ellers er frisk, er ikke 160/100 noe dramatisk. Men at du engster deg for hjertet og slag vil jo gjøre at blodtrykket stiger... Sannsynligvis har legen din vurdert riktig; han kjenner deg og eventuelt andre risikofaktorer du har. Prøv å ha en hyggelig ferie; moderat med rødvin, regelmessig søvnrytme og måltider, og få konflikter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235219-behandling-av-blodtrykk/#findComment-1811890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.