Gjest dokumentarist Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Eg gjer research på ein dokumentarfilm om personer som er hivsmittet generelt, og om hivpositive kvinner som ønsker seg /har fått egne barn, spesielt. Mine spørsmål er: Kor mange hivpositive kvinner I Norge har fått egne barn? Kva er sjansene i dag for at ei hivpositiv kvinne skal overføre smitten til barnet? Kva skal ein råde ei hivpositiv kvinne til, når ho kjem til legen og seier at ho ønsker seg eit barn? Gjer dagens medisiner slik at menn som er hivpositive, men som ikkje har synlege spor av viruset i sæden sin, har gode sjanser for å gjere ei kvinne gravid utan å smitte ho? Kan eit barn bli smitta når berre faren er hivpositiv? Dersom nokon i forumet har synspunkter om emnet, så nøl ikkje med å ta kontakt. E-post adressen min er: [email protected] Takk for verdifull hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23534-hivsmitte-ved-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Kjære dokumentarist, Det var mange spørsmål. Når det gjelder de faktiske antall HIV positive med barn bør du sende spørsmålet til Filkehelsa, som har en egen avdeling som registrerer slike opplysninger. De utgir også en ukentlig publikasjon: MSIS med slike data. De har også egen hjemmeside der mye av slike opplysninger publiseres. Andelen av HIV positive mødre som overfører smitte er blitt noe redusert, men ganske sikkert forskjellig i ulike verdensdeler. Det representerer et betydelig problem når man ser utenfor Norges grenser. Jeg tror at når det gjelder rådgivningen er meningene noe delte. Det er noen kvinner som nærmest insisterer at de skal allikevel få barn, og det kan man ikke nekte dem. Under alle omstendigheter må de få opplyst at de løper en ikke ubetydelig risikå for at barnet deres blir smittet med alle de konsekvenser det kan få. Såvidt jeg vet vil gjennomført behandling under svangerskapet redusere sjansen for smitteoverføring. Menn kan overføre HIV uten at virus kan påvises i sæd. Det kan jo oppstå små, gjerne usynlige blødninger under samleie, og dette kan være nok. Hvis mannen ikke infiserer kvinnen men gjør henne gravid, blir selvfølgelig ikke HIV positiv. Jeg håper de har fått svar på de fleste av dine spørsmål. Ring Folkehelsa! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23534-hivsmitte-ved-f%C3%B8dsel/#findComment-99592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.