Tom77 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er fortiden sterkt plaget av parfyme allergi (eller overfølsomhet mot kjemikalier som det vel egentlig er). Trenger kun å bli utsatt for parfymelukt en kort periode for at plagene oppstår i form av intens kløe/svie i halsen. Det kan vare i alt fra noen time til flere dager før kløen forsvinner. Allergien oppstod for et år siden da jeg var på jobb i Hong Kong og fikk en sterk allergi reaksjon sannsynligvis som følge av meget sterkt forurenset luft. Hadde håpet at allergien gradvis skulle forsvinne over tid men ser ikke ut til å ha forbedret seg noe over det siste året. Har fått utskerevet diverse antihistaminer, Singulair og til og med kortisoninjeksjoner uten at det har forbedret situasjonen merkbart. Er det andre behandlingsformer som kan hjelpe eller er det bare å instille seg på å leve med disse plagene resten av livet? Finnes det noen type lokalbehandling av slimhinnene i halsen som kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235404-parfyme-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hudløs Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg har det som deg.... Jeg reagerer også kraftig på parfymelukt og kjemikaler. Det er nok å stå bak en som har parfymert seg feks i en butikk, så er jeg dårlig i mange dager etterpå. Men jeg reagere litt annlerledes enn deg, mine slimhinner tørker helt ut, og det begynner å brenne og svi, ikke klø... Spesielt plaget er jeg på tungen og i halsen. I motsetning til deg har jeg ikke prøvd ut noe sammen med lege. jeg har vært hos hudlege, 2 øre nese hals, fastlege, tannlege.. Ingen har noe å gi meg, eller forståelse for problemet. Virker ikke som om de vet hva dette er. ( Eller tror meg) Pga dette har jeg isolert meg helt. Orker snart ikke å gå ut i frykt for å komme bort i stoffer jeg ikke tåler. I det siste har problemt vært så ille at jeg har problemer med å spise. Blir mest myk mat. Vet ikke om det er bra eller dårlig, men nå har dette pågått så lenge at legene iallfall kan se med egne øyne forandringer i slimhinnene på tungen og i halsen. Så jeg blir kanskje trodd til slutt . Det eneste jeg har prøvd er allergimedisiner som er reseptfrie på apoteket. ( i fortvilese har jeg smurt kortisonsalve beregnet på mild eksem på tungen) uten at det har hjulpet. Håper du får svar av noen her som jeg også kan dra nytte av. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235404-parfyme-allergi/#findComment-1803440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei Overfølsomhet mot parfyme er veldig plagsomt og henger sammen med at luftveiene er overfølsomme. Slik overfølsohet kan oppstå etter infeksjoner eller som i ditt tilfelle, opphold i sterkt forurenset miljø. Det kan være nyttig å bli undersøkt hos øre-nese-hals lege for å se om det er andre ting som kan gjøres for å bedre situasjonen - f.eks. vurdere om det er noe i veien med bihuler og/eller svelg som kan behandles. Det ble i mars i år publisert en artikkel om emnet kjemisk overfølsomhet i Ugeskrift for læger (det danske legetidsskriftet) som kunne være interessant for deg å lese. Det at du har dårlig effekt av den behandlingen du har fått kan tyde på at mekanismene bak dine plager ikke er vanlig overfølsohet med effekt av allergimedisiner. Det er foreslått at plager ved kjemisk overfølsomhet forsterkes gjennom reflektoriske mekanismer og at f.eks. parfymelukt setter i gang prosesser som fører til at du får plager uten at det direkte er parfymelukten som irriterer halsen/nesen/øynene. Dette er komplekse mekanismer som det kan ta tid å få kontroll på, men du må ha tro på at plagene blir mindre etterhvert. Lokalbehandling som kan hjelpe på kløen i halsen finnes nok dessverre ikke. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235404-parfyme-allergi/#findComment-1813297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom77 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Jeg har det som deg.... Jeg reagerer også kraftig på parfymelukt og kjemikaler. Det er nok å stå bak en som har parfymert seg feks i en butikk, så er jeg dårlig i mange dager etterpå. Men jeg reagere litt annlerledes enn deg, mine slimhinner tørker helt ut, og det begynner å brenne og svi, ikke klø... Spesielt plaget er jeg på tungen og i halsen. I motsetning til deg har jeg ikke prøvd ut noe sammen med lege. jeg har vært hos hudlege, 2 øre nese hals, fastlege, tannlege.. Ingen har noe å gi meg, eller forståelse for problemet. Virker ikke som om de vet hva dette er. ( Eller tror meg) Pga dette har jeg isolert meg helt. Orker snart ikke å gå ut i frykt for å komme bort i stoffer jeg ikke tåler. I det siste har problemt vært så ille at jeg har problemer med å spise. Blir mest myk mat. Vet ikke om det er bra eller dårlig, men nå har dette pågått så lenge at legene iallfall kan se med egne øyne forandringer i slimhinnene på tungen og i halsen. Så jeg blir kanskje trodd til slutt . Det eneste jeg har prøvd er allergimedisiner som er reseptfrie på apoteket. ( i fortvilese har jeg smurt kortisonsalve beregnet på mild eksem på tungen) uten at det har hjulpet. Håper du får svar av noen her som jeg også kan dra nytte av. Lykke til Hei "Hudløs" Se på denne: http://www.emofree.com/Allergy/80-allergies.htm Har gitt meg håp i alle fall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235404-parfyme-allergi/#findComment-1914788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.