THONON Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 For andre gang på 2 1/2 år har jeg fått et utslett etter å ha brukt antibiotika. Begge gangene har det startet med en halsbetennelse (streptokokker) som i løpet av noen dager har gått bort. Første gang fikk jeg Azitromax og denne gangen Apocillin. Etter en liten uke starter det et utsett på undersiden av håndleddet i form av små røde prikker. I løpet av en ukes tid blir disse litt større og kommer på hendene og noen få på fotbladene. Fastlegen foreskrev først allergitabletter og da det ikke hjalp Prednisolon og Elocon. Dette gjorde utslettet roligere, men langt fra borte. Etter en drøy uke kommer det også noen litt større røde flekker på bena. Det er ingen andre symptomer. Utslettet er liksom røde prikker som etterhvert går over til å bli små fortykninger i huden som deretter sprekker opp som svært tørr hud. Der det har vært prikker blir det etterhvert huden lysere (nesten rosa) Det skjedde i alle fall sist gang...før den vender tilbake til normal farge. Utslettet klør ikke og er ikke ømt. Huden er fortsatt ekstremt tørr og jeg bruker ulike typer av fuktighetskrem. Utsletet er nå på hendene, håndleddene og noen ganske få på underarmene (særlig på undersiden av underarmene) og på fotbladene og på bena. Hva kan dette være og er det noe jeg kan gjøre for å så vekk utslettet raskere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235574-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hei, jeg synes du burde spørre legen din om henvisning til hudlege. Det er ikke sikkert dette er en legemiddelreaksjon. Det finnes flere typer utslett som kan komme som et resultat av infeksjonen, og ikke selve antibiotikumet. Du har hatt streptokokkinfeksjon to ganger og beskriver et utslett med flekker, fortykninger og sprekker. Utbrudd av psoriasis er ofte utløst av streptokokker, så som du skjønner, kan det være flere mulige årsaker til ditt utslett. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235574-utslett/#findComment-1813894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.