Overfølsomhetsreaksjoner? Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg har fått diagnostisert mild astma i voksen alder (40). Spesialist forskrev Symbicort (turbohaler). Dette l.m. hadde en akutt forverrende effekt på min tilstand. Jeg ble veldig syk (etter 1-2 dager): totalt utslitt og ikke mulig å hvile seg bedre. Store pusteproblemer (uten hoste, piping eller surkling), svimmelhet og prikking i ben og armer. Det føltes som jeg hadde en vekt på mange kilo på brystet, og bronkodilaterende medisin virket ikke. Dessverre viste ikke spesialisten noen forståelse for mitt spørsmål om det kan være en bivirkning eller allergisk reaksjon. Han var imidlertid villig til å bytte til Pulmicort, som hadde samme akutte effekt. Jeg sluttet da umiddelbart. Etter tre slike tilfeller insisterer jeg på at jeg ikke kan bruke dette legemidlet. Jeg kan nevne at jeg selv jobber i l.m.industrien, og har en god forståelse av at det er viktig å forebygge forverrelse av astma. Mitt spørsmål er imidlertid om jeg kan være allergisk mot budesonid og evt. andre inhal.steroider. Legen vil nå gi meg beklometason i stedet. Kan jeg risikere samme reaksjon på dette l.m? Jeg nevner for ordens skyld at jeg har sulfa-allergi, men ingen andre påviste allergier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235746-allergisk-reaksjon-p%C3%A5-inhalasjonssteroider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Det forekommer bivirkninger på alle typer legemidler, også på inhalasjonssteroider. De reaksjonene du nevner er sannsynligvis en slik bivirkningsreaksjon - kanskje en overfølsomhet, men neppe en allergi, på Budesonid som er virkestoffet både i Symbicort og Pulmicort. Du burde absolutt prøve et annet inhalasjonssteroid, f.eks. Beclomethason eller Fluticason. Sulfaallergien skulle ikke ha betydning for disse reaksjonene på Budesonid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/235746-allergisk-reaksjon-p%C3%A5-inhalasjonssteroider/#findComment-1813308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.