Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest novum

Fant dette på nettet:

"Amøber er gjerne parasitter, og parasitter - uansett om de heter Giardia eller noe annet (Giardia er svært vanlig) - er infeksjon fra andre smittede dyr eller mennesker, via avføring. Det kan være via drikkevann, badevann, vann som er brukt å vaske salat med, sand og jord, infiserte flater på toaletter og bad, kjæledyr, penger, håndtrykk og alt mulig annet... Disse er noen seige jævler som gjerne finner ut at de vil campere hos deg over lengre tid, og selv om du er over de første dagene med symptomer på matforgiftning og tror du er frisk, så kan du plutselig få diare, magekrampe, masse luft begge veier (Giardia) og vondt i kroppen igjen.

Der er en hissig amøbe som heter "entamoeba histolytica" som man skal være obs paa. Den kan bore seg gjennom tarmveggene og entre blodbanen og kan dermed infisere lunger, lever og hjerne.

Heldigvis er det stort sett enkelt å kurere (det største problemet er vel for folk å innse at de trenger en kur), og i land som ikke har veldig strenge lover for salg av medisiner, trenger du ikke gå til lege en gang om du kjenner igjen symptomene. Jeg stikker bare innom Shaheen Chemist og kjøper en 5-dagers kur med Entamizole til 12 kroner når jeg trenger det. (Både Entamizole og Metronidazole er flagyler og kurerer både amøber og Giardia. Ingen bivirkninger som jeg har kjent. Hurra!)"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235750-hva-er-amoeba/#findComment-1808991
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...