Gå til innhold

urinveisinfeksjon og smitte

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynte i likhet med en annen jente jeg leste om her, på yasmin for 14 dager siden, og har også fått noe som etter symptomene å regne må være en urinveisinfeksjon. Jeg har aldri hatt noe lignende før.

Er det sånn at hvis man først har fått det, så får man det igjen, i likhet med f.eks. munnsår?

Hvor lenge kan det vare i kortest og lengst tilfelle uten legebehandling?

Kan man gå på apoteket å få kjøpt antibiotika mot det, eller annen medisin/smertestillende, eller må man gå til legen først?

Hva gjør legen i telfellet med dette?

Jeg har kjæreste, kan det smitte gjennom samleie?

Er det noe annet jeg bør vite om dette, før jeg får kommet meg til lege?

Hilsen Terese 21

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235903-urinveisinfeksjon-og-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svar på noe

"Er det sånn at hvis man først har fått det, så får man det igjen, i likhet med f.eks. munnsår?"

Nei, det ligger ikke latent i korppen slik som herpes, men man kan selvsagt få det igjen senere. Noen er mer disponert for å få urinveisinfeksjoner enn andre.

"Kan man gå på apoteket å få kjøpt antibiotika mot det, eller annen medisin/smertestillende, eller må man gå til legen først?"

Hvis du går til lege vil legen skrive ut antibiotika. Du kan ikke kjøpe det uten resept. Men du kan drive egenbehandling ved å drikke appelsinjuice, masse vann, og så finnes det noen reseptfrie midler mot dette (men ikke antibiotoka altså).

"Jeg har kjæreste, kan det smitte gjennom samleie?"

Dette regnes ikke som en seksuelt overførbar sykdom, men det er relativt kjent at man kan få dette pga sex, fordi naturlige bakterier i området "dyttes" inn i urinrørsåpningen. Derfor anbefales det å gå på do og tisse etter samleie, for å skylle ut fra urinrøret.

Men kjæresten din kan ikke smittes av noe, ei heller ved munnsex.

"Er det sånn at hvis man først har fått det, så får man det igjen, i likhet med f.eks. munnsår?"

Nei, det ligger ikke latent i korppen slik som herpes, men man kan selvsagt få det igjen senere. Noen er mer disponert for å få urinveisinfeksjoner enn andre.

"Kan man gå på apoteket å få kjøpt antibiotika mot det, eller annen medisin/smertestillende, eller må man gå til legen først?"

Hvis du går til lege vil legen skrive ut antibiotika. Du kan ikke kjøpe det uten resept. Men du kan drive egenbehandling ved å drikke appelsinjuice, masse vann, og så finnes det noen reseptfrie midler mot dette (men ikke antibiotoka altså).

"Jeg har kjæreste, kan det smitte gjennom samleie?"

Dette regnes ikke som en seksuelt overførbar sykdom, men det er relativt kjent at man kan få dette pga sex, fordi naturlige bakterier i området "dyttes" inn i urinrørsåpningen. Derfor anbefales det å gå på do og tisse etter samleie, for å skylle ut fra urinrøret.

Men kjæresten din kan ikke smittes av noe, ei heller ved munnsex.

takk skal du ha! Du har vært til hjelp! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...