Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke om dette havner på riktig plass, men jeg får prøve.

Søkte litt på siden her og fant ut at Alkohol og løs mage kan være skadelig over en lengre periode. Jeg ble derfor litt bekymret. Jeg skal prøve å forklare problemet mitt så godt jeg kan.

Senario:

Skal ut en kveld og går på en pizza resturang og bestiller pizza og øl. Drikker kanskje 3-4 halvlitere på resturangen og går så videre ut på byen. Der kan det fort bli 3-5 halvlitere til om kvelden blir lang.

Neste morgen våkner jeg gjerne opp med sinnsyke smerter i magen som gjerne er så ille at jeg nesten ikke klarer og røre meg. Disse forsvinner etter 15-25 sekunder, men kommer tilbake etter en stund om jeg ikke går på do. Smertene når jeg har stått opp kan komme over tid og veta i styrke intill jeg nettopp går på do. Og da er det som regel den værste diaren du kan tenke deg. Men da forsvinner smærtene med en gang. Så kan det gå 1-2 timer også kommer smærtene igjen og jeg må løpe på do en gang til, samme greia. Det bare renner ut bak der. Det er da det begynder å bli plagsomt, for jeg blir sår og det kan komme litt blod på papiret. Dette skjer som regel 3-4 ganger etter ei fyll. Men jeg har også opplevd det når jeg har vært på reisejobb at jeg kan få slik dårlig mage uten og drikke øl, men det er ikke så ofte. På det værste har jeg vært på do 6 ganger.

Reagerer jeg må malten? Hvorfor er det slik? Jeg hører jo folk blir dårlig i magen etter ei fyll men jeg synes nå jeg går vel over grensa for hvor mange ganger man skal gå på do etter og vært full?

Noen ganger får jeg ikke dårlig mage heller. Selv om jeg drikker samme type øl eller brennevin. Kan det være noe med maten jeg reagerer på? Jeg er veldig glad i krydder. Frks jeg kan godt ta på tabasco eller jalapenos på ost og skinke skiva mi. Men har vært forsiktig med dette i det siste ettersom jeg har hatt en misstanke om at det kan være dette som har gjort det. Men jeg har ikke sett noen bedring i det. Og jeg har ikke hatt dette mageproblemet for 3-4 år siden.

Er det noe jeg kan gjøre før jeg drikker slik at morgendagen ikke må tilbringes i umiddelbar nærhet av en do? Jeg blir generelt ikke så dårlig av alkohol bortsett fra magen så det hadde vært fint å fått stabilisert dette.

Jeg har pratet om dette med legen min, men han synes ikke det virker så farlig så lenge det ikke kommer blod i avføringa mi.

Hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235933-alkohol-l%C3%B8s-mage-og-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal be legen din sjekke ut følgende;

Amylase mht funksjonen på din bukspyttkjertel

Avføringsprøve - utseende, konsistens, evt dyrkning.

Leverstatus

Dette i førsteomgang. Inntil videre bør du faktisk prøve å unngå alkohol og feit mat. Spis regelmessig og sunn mat med mindre enn 10% fett totalt. Hvis du og legen din ikke finner noe nærmere ut av dette, kan du snakke med ham om du burde prøve Loperamid/Travello (reseptfritt antidiaremiddel), men dette først når annen sykdom er utelukket.

:-)

Stram opp legen din;-)

Og lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...