Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en dame på 42 år som i ca 6 år har slitt med høyt blodtrykk. I den senere tid har det vært litt problemer med å holde blodtrykket stabilt. For ca 4 uker siden, fikk jeg angina-anfall tidlig om morgenen. Dette anfallet ble ikke utløst av belastning, men derimot kom det før jeg stod opp om morgenen. Jeg ble sendt til sykehus, hvor jeg ble utredet. Det ble tatt røntgen, ultralyd av hjertet og videre gjennomførte jeg belastnings-EKG. Disse ulike undersøkelsene ble gjennomført uten noen problem. Når jeg etter litt over et døgn ble utskrevet fra sykehuset, fikk jeg beskjed om at jeg skulle til videre utredning. Dette vil jeg få innkalling til. I denne utredningen skal jeg gjennomføre noe som kalles stress-ecco. Jeg har søkt i litteratur (er utdannet vernepleier) og videre søkt via internett uten å lykkes med å finne ut hva stress-ecco er? Jeg lurer på hvilken test dette er, hvordan den gjennomføres og videre hva hensikten med denne testen er.. Håper du kan svare meg på dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236509-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Marj-ma.

Stress-ekko er en ultralydundersøkelse (såkalt ekko-kardiografi) som gjøres i forbindelse med en arbeidsbelastning (fysisk stress). Den gjennomføres først som en vanlig ultralydundersøkelse av hjertet. Deretter blir pasienten belastet (på sykkel eller på tredemølle), og så blir det gjort ny ultralyd. På den måten vil man kunne se hvorvidt det er deler av hjertemuskulaturen som blir redusert i sin bevegelse under stress. Hvis man ser slik redusert bevegelse er det tegn på at den ikke får tilført nok blod under belastning, hvilket betyr at det er forsnevringer i blodårene som forsyner muskulaturen.

Slik belastning utføres ofte ved hjelp av medikament, som gis i økende konsentrasjon i form av en infusjon (intravenøst drypp). Medikamentet øker hjertrefrekvensen (pulsen) og utvider endel årer, og får den samme effekten på muskulaturen i hjertet som en ren fysisk belastning. Undersøkelsen er tilnærmet komlikasjonsfri, men vil kunne utløse et vanlig angina-anfall. Den vil kunne avdekke blodåreforsnevringer i hjertet, og er (spesielt hos kvinner) en mer følsom test enn et vanlig belastnings-EKG.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...