Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er dessverre usikker på hva som er årsaken hos deg. Du finner imidlertid litt informasjon om "brennende føtter" på denne siden. Jeg synes dog ikke denne tilstanden passer helt med dine symptomer, men det må du nok evt. ta opp med legen din.

http://www.doktoronline.no/pub/qa/422.html

Her er for øvrig et annet spørsmål jeg har besvart som kanskje er av interesse for deg:

"Kald på hender og føtter

Jeg synes ofte at hendene mine er iskalde. Andre reagerer også når de får kjenne på dem. Føttene er på samme måte. Det må vel skyldes dårlig blodtilførsel ? Betyr det at jeg har trange blodårer og kan få sykdom av det ?

Jeg blir ofte spurt om kalde hender og føtter skyldes trange årer. I de fleste tilfellene finner jeg at blodtilførselen er helt normal. Det undersøker jeg ved å kjenne etter pulsen på fotryggen og bak ankelknokene. Det første symptomet på at det er trange årer i bena pleier ikke å være kalde føtter, men smerter i leggene når man er ute og går.

Når det er kaldt får noen mennesker blå, bleke og vissne fingre som blir rødflammete og smertefulle når de får varmen tilbake igjen. De kan lide av Raynauds sykdom. Den er vanligvis uskyldig og kan behandles med medisiner, men det er sjelden nødvendig.

Røyking og enkelte medisiner mot migrene eller høyt blodtrykk gir også forbigående dårligere blodtilførsel til armer og ben hos noen.

Hvis ikke noe av dette passer på deg, og du ellers føler deg frisk kan du regne med at blodtilførselen er normal. Da behøver du bare å passe på kle deg etter forholdene."

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23653-brennende-f%C3%B8tter/#findComment-100714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...