lillemoa Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg er en jente på 23 år, har lenge hatt problemer med magen, i ca 5 år. Har ikke avføring hver dag, oppblåst/hard, romlende mage. Det kan være som lynnedslag i magen av og til. Er allergisk mot egg, men det virker som jeg reagerer på alt jeg spiser. Trener og spiser relativt sunnt. Kansje litt lite frukt og grønt. Er ferdig som student, skal ut i arbeidslivet. Kvier meg mot å være i stille lokaler med andre pga lyder av magen. Er allergisk mot bjørkepollen, egg. Har eksem, og mest sannsynlig vestibulitt. Nå er jeg sliten og lei alle plagene. Det er hemmende i hverdagslivet. Jeg unngår å gjøre visse ting pga dette. Hva er problemet, og hvordan gjøres undersøkelser på mage/tarm? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236689-magetarmproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Les litt her i DOL om "irritabel tarm"; mange gode tips er gitt. Dersom du er allergisk mot bjørk, kan det hende du har kryss-allergier. Vær derfor forsiktig med nøtter ( obs sjokolade), stenfrukter ( moreller, epler, pærer og mye mer), gulrøtter og rå poteter. Søk på astma/allergiforbundets nettsider, så får du fullstendig oversikt over kryssallergier ved bjørka-allergi. Vil være viktig for deg å være i bevegelse i løpet av arbeidsdagen; da kommer tarmaktiviteten igang. Ikke bruk stramme klær. Forsiktig med mye kaffe. Tilstreb avføring om morgenen; start dagen med 1/2l iskaldt vann, før god frokost og litt tid etterpå mens tarmene "kommer igang". Du kan spørre fastlegen din om utredning for mat allergier/intoleranse; men ofte gir ikke prøvene svar. Høres ikke ut som allergier du har; da ville nok problemet vært mageknip, løs avføring. Du må selv være "detektiv"; og endre kosthold litt systematisk. Kutt ut søt melk noen uker; se om det blir bedre. Bytt heller til Biola-melk, iblandet Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare) morgen og kveld. Så kan du redusere hvitt sukker, mye gjær og hveteprodukter. Kjøp heller rug/havre-brød.rsom du er stresse, eller er deprimert/engstelig, vil mageproblemene øke. Regelmessig mosjon, samt å hindre overvekt er viktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236689-magetarmproblemer/#findComment-1825314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.