Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 år, har lenge hatt problemer med magen, i ca 5 år. Har ikke avføring hver dag, oppblåst/hard, romlende mage. Det kan være som lynnedslag i magen av og til. Er allergisk mot egg, men det virker som jeg reagerer på alt jeg spiser. Trener og spiser relativt sunnt. Kansje litt lite frukt og grønt. Er ferdig som student, skal ut i arbeidslivet. Kvier meg mot å være i stille lokaler med andre pga lyder av magen.

Er allergisk mot bjørkepollen, egg. Har eksem, og mest sannsynlig vestibulitt. Nå er jeg sliten og lei alle plagene. Det er hemmende i hverdagslivet. Jeg unngår å gjøre visse ting pga dette.

Hva er problemet, og hvordan gjøres undersøkelser på mage/tarm?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236689-magetarmproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Les litt her i DOL om "irritabel tarm"; mange gode tips er gitt. Dersom du er allergisk mot bjørk, kan det hende du har kryss-allergier. Vær derfor forsiktig med nøtter ( obs sjokolade), stenfrukter ( moreller, epler, pærer og mye mer), gulrøtter og rå poteter. Søk på astma/allergiforbundets nettsider, så får du fullstendig oversikt over kryssallergier ved bjørka-allergi. Vil være viktig for deg å være i bevegelse i løpet av arbeidsdagen; da kommer tarmaktiviteten igang. Ikke bruk stramme klær. Forsiktig med mye kaffe. Tilstreb avføring om morgenen; start dagen med 1/2l iskaldt vann, før god frokost og litt tid etterpå mens tarmene "kommer igang". Du kan spørre fastlegen din om utredning for mat allergier/intoleranse; men ofte gir ikke prøvene svar. Høres ikke ut som allergier du har; da ville nok problemet vært mageknip, løs avføring. Du må selv være "detektiv"; og endre kosthold litt systematisk. Kutt ut søt melk noen uker; se om det blir bedre. Bytt heller til Biola-melk, iblandet Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare) morgen og kveld. Så kan du redusere hvitt sukker, mye gjær og hveteprodukter. Kjøp heller rug/havre-brød.rsom du er stresse, eller er deprimert/engstelig, vil mageproblemene øke. Regelmessig mosjon, samt å hindre overvekt er viktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236689-magetarmproblemer/#findComment-1825314
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...