Gå til innhold

Erfaring med utleiemeglere?


Baby Lemonade

Anbefalte innlegg

Baby Lemonade

Jer er på jakt etter leilighet i Oslo, og ser at veldig mange leier ut gjennom megler. Noen som har erfaring, eller en formening om det er verdt det? Jeg regner med leien er litt dyrere siden megler skal ha sitt honorar, mens man kan forvente seg et ryddig leieforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Utleiemegleren tar en mndsleie i honorar - så det er ikke noe dyrere.

Det er bare mindre jobb for oss som leier ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brent en gang

Vær imidlertid forsiktig med hvilket firma du velger.

Ble selv lurt av et useriøst firma. Jeg betalte inn husleie og huseier fikk ikke noen penger.

I tillegg var jeg dum nok til å betale inn depositum. De pengene så jeg aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk tenkt å se på en leilighet en gang som skulle leies ut via Utleiemegleren. Jeg kontaktet Utleiemegleren og avtalte tid for visning. De ringte meg opp igjen et par ganger, både dagen før og samme dag, fordi de ville forsikre seg om at jeg virkelig ville dukke opp.

Men da dagen og timen kom, var ikke megler der, ingen åpnet da jeg ringte på, og jeg fikk bare en telefonsvarer når jeg ringte dem.

Uka etter ringte de meg og beklaget, og ville avtale en ny tid med meg, men jeg bad dem ryke og reise, og har ikke hatt mer med dem å gjøre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby Lemonade

Vær imidlertid forsiktig med hvilket firma du velger.

Ble selv lurt av et useriøst firma. Jeg betalte inn husleie og huseier fikk ikke noen penger.

I tillegg var jeg dum nok til å betale inn depositum. De pengene så jeg aldri igjen.

Hvordan vet jeg hvem som er seriøse da? Det finner man vel først ut etter at man har blitt lurt?

Dette er forøvrig Utleiemegleren som har veldig mange treff på finn.no, regner ikke med de hadde vært så store hvis de drev useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fantastiske frida

Utleiemegleren tar en mndsleie i honorar - så det er ikke noe dyrere.

Det er bare mindre jobb for oss som leier ut :)

Hvem betaler honoraret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brent en gang

Hvordan vet jeg hvem som er seriøse da? Det finner man vel først ut etter at man har blitt lurt?

Dette er forøvrig Utleiemegleren som har veldig mange treff på finn.no, regner ikke med de hadde vært så store hvis de drev useriøst.

Kanskje en kjapp telefon til Forbrukerombudet hadde vært lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at depositum går på egen sperret konto med ditt navn, så megler ikke kan få tak i dem alene. Leieforskudd er ikke lenger lovlig for mer enn 1 mnd, alt ut over det skal være depositum på depositumskonto. Snakk med banken før du selv oppretter kontoen og før du skriver kontrakt. Pass på at kontrakten ikke binder deg til å bo der en viss tid, da må du betale leie til den går ut, og det vil du kanskje ikke.

Be om å få kontrakten tilsendt så du får tid til å lese den skikkelig. Vær sikker på at du forstår alt som står.

Hvis noe ikke er i orden i leiligheten, så be dem fikse det før du betaler depositum, før du skrive kontrakt og før du flytter inn, ellers blir det aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleiemegleren tar en mndsleie i honorar - så det er ikke noe dyrere.

Det er bare mindre jobb for oss som leier ut :)

En megler leide ut for ei som bodde i utlandet, leietaker ødela omtrent alt av innredning og vasket ikke. Megler hadde leid ut til sosialkontoret med sosialgaranti uten depositum, og den garantien dekker ikke skader, bare leie. Det ble dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hvem betaler honoraret?

Utleier.

Derfor er blant annet ikke utleiere som bruker meglere interessert i kortere kontrakter enn tre år som oftest, fordi de må betale en mnds leie hver gang det kommer en ny leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...