Gå til innhold

Ryggplager og slapphet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en ung mann på 23år som har problemer med ryggen og magen.

Ryggproblemet begynte for ca 5-6år siden (da hovedsaklig i nakken) og har vært til kiropraktor(ca.20 behandlinger), naprapat og fysioterapeut uten at dette ble bedre. Siste gang jeg fikk behandling er i overkant av 3 år siden, og så har jeg nesten gitt opp etter dette. Tok den gangen røntgenbilder hvor det ble påvist skjevhet i ryggsøylen (S-form)

Men det virker som det blir gravis verre hele tiden, mest vondt i nakke og skulderledd(bak). Både i nakken og i skulderen er det harde (muskelknuter??), som ved press stråler ut i armen. Er også veldig nummen i armen, spesielt i høyrearmen. Har også litt plager i hoftene som er veldig stive, tror dette er spesielt på morgenen.(er et punkt i halebeinet som ved trykk er veldig følsomt)

Hvis jeg vrir på hodet kommer det liksom til et punkt hvor det gjør veldig vondt, samtidig som det i lange perioder av gangen brenner i både skulder og nakke.

Fant ut at jeg måtte til lege og var der for litt over en 2 måneder siden og fikk foreskrevet Brexidol (1tab/dag) som jeg har tatt hver dag, uten resultat. Legen sjekket reflekser i bla. benene og kjente raskt på nakke og rygg. Tror det tok maks 3 minutter så følte ikke at han tok meg på alvor. Fikk brexidol (2 pakker á 20 tab. 20mg) – uten virkning.

Vet ikke om ryggproblemet kan ha en sammenheng med mageplager jeg har hatt i ca. 3 eller noe rundt der. Har oppblåst mage, mye luft og romling. Vil selv si jeg har et bra kosthold.

Fikk ved samme legebesøk Surmontil (20-30mg/dag) for magen/tarm, dette også uten virkning, har bare blitt enda slappere i kroppen. Klarer fra før neste ikke stå opp selv om jeg legger meg tidlig og har på mange vekkerklokker, og dette er et stort problem. Sover vanvittig tungt og har ingen problemer med å sovne, bare det å våkne opp.

Har nå sluttet med medisinene og lurer på om dere har noen forslag?

Ellers trener jeg vanligvis, men har ikke trent så mye i det siste da jeg ikke føler meg i form(slapp, uopplagt og vanskelig for å våkne/stå opp)

Er det spesielle ting du kan trekke ut av dette? (Rygg, mage/tarm og trøtthet).

Forøvrig studerer jeg og jobber litt ved siden av, på en jobb som ikke akkurat forbedrer situasjonen(endel kroppsarbeid). Blir vel ikke noe verre av det enn å bare sitte stille heller….

Håper du kan hjelpe, for har ikke lyst til å ta medisiner uten å vite årsaken. Da det ikke blir bedre med disse. Har ikke tatt andre medisiner tidligere enn vanlige smertestillende.

Kan dette være stoffskifterelatert, har ikke tatt noen blodprøver.

På forhånd takk for svar 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236754-ryggplager-og-slapphet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest scoliose

Overbevegelige ledd, beinlengdeforskjell, svak musklatur kan være vanlige grunner til s-form på ryggen, men det finnes andre grunner samt tilsynelatende "grunnløse" tilfeller.

Vet ikke hvor alvorlig s-formen din er men det meste kan tilskrives ryggen.

http://www.ryggforeningen.no/?pageID=337

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes først du skal få en skikkelig undersøkelse av nakken. Dette kan f.eks gjøres av en fysioterapeut med etter-utdanning innen manuell terapi. Fastlegen din kan henvise. Kanskje bør et MR-bilde av nakke taes for å se etter prolapser. Deretter bør du ha trening i Terapi-master, såkalt slyngeterapi (SET), som gjøres hos enkelte fysioterapeuter. Søk litt om dette her i DOL.

Synes absolutt du skal be om en helsesjekk for trøtthet, jernlager, stoffskifte, blodsukker etc. må sjekkes. Kanskje er du også litt deprimert/sliten? Snakk åpent med legen din om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...