Gå til innhold

Allergisk mot veps?

Anbefalte innlegg

Gjest Annevic

Hei!

I fjor sommer var jeg gravid i 7. måned da jeg fikk et vepsestikk bak på leggen jeg reagerte kraftig på. Jeg ble rød/lilla og pløsete i ansiktet og på brystet, hadde problemer med å puste og følte meg svimmel/uvel. Etter ca. 40 minutter kom vi til sykehuset. Blodtrykket var da normalt og jeg hadde allerede begynt å føle meg bedre. Beinet ble kjempehovent og illrødt og det var vondt å gå på det i 2 dager etterpå.

Jeg har fått mange vepsestikk før, men aldri reagert slik. Nå lurer jeg på om jeg har utviklet en allergi siden jeg hadde nedsatt immunforsvar under svangerskapet. Hvordan vil det gå neste gang jeg får vepsestikk når jeg har normalt immunforsvar? Kan det være svangerskapet som skapte reaksjonen? Kan man påvise vepseallergi i blodet, slik at jeg slipper å vente på hvordan reaksjonen blir neste gang? Hva med evt. medisiner?

Takknemlig for svar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23677-allergisk-mot-veps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ta en test

Du bør absolutt ta en allegitest, for å finne ut om du er allergisk. Er du svært allergisk, bør du alltid (om sommeren) ha sprøyte tilgjengelig som du /noen andre kan sette umiddelbart.

Og du bør ta visse forhåndsregler (lyse klær, ikke spise ute der det kan være veps, bruke uparfymerte produkter om sommeren osv).

Be om en allegitest hos legen din.

Du kan anta at du vil bli mer allergisk / dårligere for hvert stikk du får, så du bør absolutt unngå å få vepsestikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23677-allergisk-mot-veps/#findComment-99787
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Annevic

Den reaksjonen du hadde på vepsestikk kan godt ha vært en allergisk reaksjon. Det har sannsynligvis ikke noe med svangerskapet å gjøre at du reagerte så sterkt på stikket. Allergiske reaksjoner på bi og veps kan bli sterkere for hvert stikk, men det er faktisk også slik at det aldri er sikkert at man vil reagere sterkere på neste stikk. Uansett bør den som har en alvorlig reaksjon på bi og vepsestikk ha adrenalin tilgjengelig i sprøyte som de kan sette på seg selv. Snakk med legen din om det.

Du kan få tatt en allergitest på veps i blodprøve. Den er imidlertid ikke helt sikker, så selv om den skulle være negativ burde du ha en adrenalinsprøyte tilgjengelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23677-allergisk-mot-veps/#findComment-100268
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...