Gå til innhold

Vondt i korsryggen - og skjev :-(


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

I vår fikk jeg plutselig veldig vondt i ryggen, på venstre side av korsryggen. Ble veldig skjev og hadde vondt når jeg gikk og satt. Gikk til legen og fikk diagnosen lumbago. Fikk voltaren som jeg skulle ta en uke og rekvisisjon til fysioterapeut/kiropraktor hvis det ikke gikk over.

Det gikk over etter en stund. Jeg hadde trent jevnlig på Friskis og Svettis da, men kuttet ut treningen.

SÅ skulle jeg begynne å trene igjen nå - denne gang gå rakst og løpe litt i skogen og på grus. Kjempemoro! Men på mandag kom plutselig de samme ryggsmertene tilbake, og jeg er igjen skjev i ryggen og ser ut som en nittiåring når jeg går. Vondt er det å gå... Har brukt Voltaren disse dagene, og det hjelper, men i dag er det verre enn i går.

Har fått time hos fysioterapuet til mandag. Burde jeg gå til lege også?

Noen sier kiropraktor, noen osteopat, andre fysioterapuet. Jeg har null peiling på ryggplager og vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i. Svigermor sier det må være skiveutglidning....

Ble så sur og sint på den hersens ryggen min som ikke tålte jogging :-( Det som var så gøy!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til kiropraktor du, så fort som mulig. Du har helt sikkert en skjevhet mellom noen ryggvirvler, eller i korsryggen/bekkenet, som må rettes opp før du begynner å trene igjen. Regner med at noen nerver kanskje ligger i klem i tillegg, og i sånne tilfeller hjelper det fint lite å ta Voltaren eller andre smertestillende midler.

Kiropraktoren trykker virvlene og bekkenet tilbake i stilling.

Jeg vet det hjelper, for jeg hadde akkurat samme problem selv for noen år siden. Nå har jeg forløftet meg litt på jobb, og kjenner at noe er skjevt baki der. Det blir nok en tur eller tre til kiropraktor når jeg er tilbake fra ferie nå, for jeg har aldeles ikke tenkt å gå på meg noen slitasje og forkalkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Dra til kiropraktor du, så fort som mulig. Du har helt sikkert en skjevhet mellom noen ryggvirvler, eller i korsryggen/bekkenet, som må rettes opp før du begynner å trene igjen. Regner med at noen nerver kanskje ligger i klem i tillegg, og i sånne tilfeller hjelper det fint lite å ta Voltaren eller andre smertestillende midler.

Kiropraktoren trykker virvlene og bekkenet tilbake i stilling.

Jeg vet det hjelper, for jeg hadde akkurat samme problem selv for noen år siden. Nå har jeg forløftet meg litt på jobb, og kjenner at noe er skjevt baki der. Det blir nok en tur eller tre til kiropraktor når jeg er tilbake fra ferie nå, for jeg har aldeles ikke tenkt å gå på meg noen slitasje og forkalkning...

Men hvorfor ikke fysioterapeut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke fysioterapeut da?

Fordi fysioterapeuten bare varmer opp, masserer og gir deg øvelser, og ikke får det som er skjevt tilbake i stilling. Han manipulerer ikke skjellettet, men behandler bare muskulaturen.

Alternativt kan du dra til en manuell terapeut, som er en fysioterapeut med tre års videreutdannelse innen kiropraktikk. Han behandler både skjellett og muskulatur. Her må man ha rekvisisjon fra lege, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun helt bestemte symptomer som gjør at man må komme seg til legen øyeblikkelig mht ryggproblemer, og det er blæreparese og/eller begynnende lammelser i bena. Får du problemer med å få tisse, så må du komme deg til legen kjapt, for da har man ikke mange timer til rådighet dersom noe skal gjøres.

Forøvrig er ryggproblemer noe dritt - men det bedrer seg nesten alltid på litt sikt.

Jeg mener at fysioterapeut med spesialisering i manuell terapi er det beste alternativet mht behandling, men det er jo ikke alle steder man kan få time hos manuell terapeut, Manuelle terapeuter dekker hele spekteret mht behandling og opptrening.

Grunnen til at du blir så skjev, er forøvrig at ryggen beskytter seg selv mot ytterligere skade. Voltaren, ispakning og avlastning er løsningen de første dagene.

Si fra hvis noe av det jeg har skrevet er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er kun helt bestemte symptomer som gjør at man må komme seg til legen øyeblikkelig mht ryggproblemer, og det er blæreparese og/eller begynnende lammelser i bena. Får du problemer med å få tisse, så må du komme deg til legen kjapt, for da har man ikke mange timer til rådighet dersom noe skal gjøres.

Forøvrig er ryggproblemer noe dritt - men det bedrer seg nesten alltid på litt sikt.

Jeg mener at fysioterapeut med spesialisering i manuell terapi er det beste alternativet mht behandling, men det er jo ikke alle steder man kan få time hos manuell terapeut, Manuelle terapeuter dekker hele spekteret mht behandling og opptrening.

Grunnen til at du blir så skjev, er forøvrig at ryggen beskytter seg selv mot ytterligere skade. Voltaren, ispakning og avlastning er løsningen de første dagene.

Si fra hvis noe av det jeg har skrevet er uklart.

Takk, frosk! Har fått time hos fysioterapeut til mandag. Sitter og lurer på om det er noen vits i å prøve å få en kiropraktortime i dag eller om jeg bare skal vente til mandag. Det går greit å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, frosk! Har fått time hos fysioterapeut til mandag. Sitter og lurer på om det er noen vits i å prøve å få en kiropraktortime i dag eller om jeg bare skal vente til mandag. Det går greit å sitte.

Jeg hadde ventet til mandag såfremt du ikke blir sprø av smerter.

Hvis du ikke har prøvd å ise ned ryggen, så er dette løsningen for oss med laaaaang erfaring. Legg deg på en ispose (eller en pose frosne erter) i ca 20 minutter. Gjenta flere ganger i løpet av døgnet. Virker utrolig smertestillende:-)

Slike "låsninger" går som regel over av seg selv i løpet av 3-5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg hadde ventet til mandag såfremt du ikke blir sprø av smerter.

Hvis du ikke har prøvd å ise ned ryggen, så er dette løsningen for oss med laaaaang erfaring. Legg deg på en ispose (eller en pose frosne erter) i ca 20 minutter. Gjenta flere ganger i løpet av døgnet. Virker utrolig smertestillende:-)

Slike "låsninger" går som regel over av seg selv i løpet av 3-5 dager.

OK. Nå ringte jeg til det instituttet fopr å høre om jeg hadde fått time hos fysioterapeut eller amnuell terapeut. Det var fysioterpaeut, men han jeg snakket med var M.T. Han sa at jeg skulle ta den timen hos fysioterapeuten og så kunne hun vurdere om jeg måtte behandles av MT etterpå.

Det er ikke så fryktelig ille (var mye verre i vår + på mandag) - men vi skal ha barneselskaper på lørdag og da regner jeg med at ryggen ikke er god på lørdag kveld....

Droppe kiropraktoren da. Takk for innspill! Skal forresten prøve is i kveld hvis det er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nå ringte jeg til det instituttet fopr å høre om jeg hadde fått time hos fysioterapeut eller amnuell terapeut. Det var fysioterpaeut, men han jeg snakket med var M.T. Han sa at jeg skulle ta den timen hos fysioterapeuten og så kunne hun vurdere om jeg måtte behandles av MT etterpå.

Det er ikke så fryktelig ille (var mye verre i vår + på mandag) - men vi skal ha barneselskaper på lørdag og da regner jeg med at ryggen ikke er god på lørdag kveld....

Droppe kiropraktoren da. Takk for innspill! Skal forresten prøve is i kveld hvis det er ille.

Høres ut som et betryggende opplegg mht fysio!

Barneselskap og akuttrygg er en dårlig kombinasjon:-(

Lykke til med både ryggen og lørdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

OK. Nå ringte jeg til det instituttet fopr å høre om jeg hadde fått time hos fysioterapeut eller amnuell terapeut. Det var fysioterpaeut, men han jeg snakket med var M.T. Han sa at jeg skulle ta den timen hos fysioterapeuten og så kunne hun vurdere om jeg måtte behandles av MT etterpå.

Det er ikke så fryktelig ille (var mye verre i vår + på mandag) - men vi skal ha barneselskaper på lørdag og da regner jeg med at ryggen ikke er god på lørdag kveld....

Droppe kiropraktoren da. Takk for innspill! Skal forresten prøve is i kveld hvis det er ille.

Prøv å ise ned ofte, det hjalp meg godt sist gang jeg hadde vond rygg.

Ellers synes jeg rådene du fikk av frosken var gode råd.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Prøv å ise ned ofte, det hjalp meg godt sist gang jeg hadde vond rygg.

Ellers synes jeg rådene du fikk av frosken var gode råd.

God bedring.

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Høres ut som et betryggende opplegg mht fysio!

Barneselskap og akuttrygg er en dårlig kombinasjon:-(

Lykke til med både ryggen og lørdagen!

Takk! Er ikke vant til at kroppen finner på ting jeg ikke har kontroll over. Har vært så heldig å slippe både ryggplager og sykdommer, så jeg er fullstendig hjelpesløs når jeg skal få hjelp til sånt.

Håper det går greit med selskapene. Vi skal heldigvis være ute, så det blir ikke noe ekstra rengjøring verken før eller etterpå. Men baking blir det, og kommer nok til å ta på....

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det beste du kan gjøre mot en "dårlig" rygg (selvfølgelig litt avhengig av type ryggplage) er å trene opp korsrygg og bukmuskulaturen - og trene disse gjevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Noe av det beste du kan gjøre mot en "dårlig" rygg (selvfølgelig litt avhengig av type ryggplage) er å trene opp korsrygg og bukmuskulaturen - og trene disse gjevnlig.

Ja, jeg vet det - og jeg var flinkt til det i vinter - før dette skjedde. Nå i vår har jeg sittet på raua en stund og ikke trent. Den uka jeg begynte igjen trente jeg også magen.

I dag er det skikkelig ille :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det - og jeg var flinkt til det i vinter - før dette skjedde. Nå i vår har jeg sittet på raua en stund og ikke trent. Den uka jeg begynte igjen trente jeg også magen.

I dag er det skikkelig ille :-(

Hadde mye problemer med korsryggen tidligere (for mange år siden). Men det forsvant helt når jeg ble flink til å trene både korsrygg og mage.

Hvis jeg tar litt for lang pause fra treningen, så merker jeg at symptomene etterhvert kommer tilbake. Slik sett har det vært og er en fin "motivator" for å holde treningen ved like:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...