Gå til innhold

Helt knust , kanskje jeg bare bør kjøpe meg busskort for resten av livet.

Anbefalte innlegg

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Det var en lang tråd her, jeg har ikke orket å lese alt.

Siden du kjører godt generelt, men psyker ut under oppkjøring, så ikke gi deg.

Har du en psykolog/lege så får du denne til å ta kontakt med biltilsynet og ordne en "tilpasset kjøretime og oppkjøring". Da får du en grei person som du tar en prøvetur med først også kjøre du opp med samme person senere.

Dette gjøres her jeg bor iallefall, men man må ha en fagperson til å dokumentere behovet. Du kan jo snakke med kjørelæreren din om dette også.

ta oppkjøringen på landet.

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

49

• gripp

13

• mrxx

9

• mumitrollet

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Violsa
Skrevet

"Tja - en stressituasjon mange utsettes for i trafikken, er forstyrrelser fra andre i bilen - og andre bilister."

Det har forsvinnende lite med den pressituasjonen en eksamen er. Sensoren er ikke _forstyrrende_ - sensoren er en helt egen type stressfaktor, som man neppe vil oppleve maken til selv med svigermor i forsetet.

"Skravlesyke passasjerer, barnegråt og krangel, mobiltelefoner som kimer, medbilister som tuter og blinker - situasjoner som skaper stress; mye på samme måte som en oppkjøring."

Det er fysiske stressfaktorer, og gode poenger i seg selv. Men de har overhodet ingenting med det psykiske stresset en oppkjøring (eller annen slags eksamen) kan være for enkelte.

Vi er nok rimelig enige, bortsett fra om at det psykiske stresset en eksamen kan ha for enkelte, ikke kan sammenliknes med fysiske distraksjoner som medtrafikander, regnver, svigermor eller unger :-)

".........................................."

jeg har kjørt bil med mamma som sitter og har krampeanfall på grunn av epilepsi..så at jeg takler uforutsete ting JA

er ikke noen verdensmester eller supergod sjåfør. Men tror jeg har evnene til å ha førerkort

mumitrollet
Skrevet

Selvfølgelig er jeg helt enig med deg. Stiller ikke spmørsmålstegn ved avgjørelsen om å stryke henne. Synes det derimot var helt unødvenig å knuse en nervøs elev som allerede var lei seg fra før. Det å videre prøve å eliminere alt håp om et evt nytt forsøk hadde sensoren ingen rett til.

Ja, stressende situasjoner skal man takle i trafikken. Men intet galt å oppmuntre elever som har strøket i å prøve på nytt. Forhåpentligvis er nervene litt mer under kntr neste gang.

Det var da overhodet ikke det jeg kommenterte! Min kommentar var ang at du mente at man selv skulle vurdere om man var skikket til å kjøre bil - ETTER at man hadde fått lappen!

mumitrollet
Skrevet

ja..

var litt terapi for meg å bestille ny time i august.

jeg gir ikke opp..

er ikke verdens beste sjåfør. men tror jeg har evnene til å kjøre greit og klare meg .

Hvis det er sånn at du er en grei nok sjåfør, så er det hodet/nervene du bør fokusere på å få under kontroll. Du må kunne VISE sensor at du er skikket til å ferdes ute i trafikken.

Gjest Violsa
Skrevet

Det var da overhodet ikke det jeg kommenterte! Min kommentar var ang at du mente at man selv skulle vurdere om man var skikket til å kjøre bil - ETTER at man hadde fått lappen!

oki

:)

Gjest Violsa
Skrevet

Hvis det er sånn at du er en grei nok sjåfør, så er det hodet/nervene du bør fokusere på å få under kontroll. Du må kunne VISE sensor at du er skikket til å ferdes ute i trafikken.

ja . enig

Gjest Marres
Skrevet

Hvis du forstod det slik, baklager jeg at jeg ikke skrev tydelig nok. Enklelt vil aldri kunne kjøre opp grunnet kriminelt rulleblad, alvorlige sykdommer osv. Men for de dette ikke gjelder; alle har rett til å ta lappen. Eller forsøke, hvertfall, som prozak la inn. Slik er reglene. Det jeg mente med egen vurdering ETTER man hadde tatt lappen var tenkt på om man likte å kjøre bil eller ikke, da trådstarter virket usikker på om hun og bilkjøring gikk sammen. Selvfølgelig, når det komer til om man er en fare i trafikken så er ikke alltid egen vurderingsevne tilstrekkelig, men som sagt, var ikke slik jeg mente det her.

Skrevet

Ikke gi opp! Synes det er uhørt å oppføre seg på den måten hun der gjorde! Dæven jeg hadde kommet til å blitt forbanna!

Søsteren min hadde det samme problemet her i byen, hun ga helt opp. Men så tipset jeg henne om at hun kunne sjekke om hun kunne kjøre opp på hjemplassen vår, som er en mye mindre plass enn denne byen. Hun reiste hjem til mamma, og kjørte opp med glans der! Dette er to år siden, og hun er en kjempegod sjåfør. Og det er sikkert du også, bare ikke gi opp pga hun drittkjerringa der.

mumitrollet
Skrevet

Hvis du forstod det slik, baklager jeg at jeg ikke skrev tydelig nok. Enklelt vil aldri kunne kjøre opp grunnet kriminelt rulleblad, alvorlige sykdommer osv. Men for de dette ikke gjelder; alle har rett til å ta lappen. Eller forsøke, hvertfall, som prozak la inn. Slik er reglene. Det jeg mente med egen vurdering ETTER man hadde tatt lappen var tenkt på om man likte å kjøre bil eller ikke, da trådstarter virket usikker på om hun og bilkjøring gikk sammen. Selvfølgelig, når det komer til om man er en fare i trafikken så er ikke alltid egen vurderingsevne tilstrekkelig, men som sagt, var ikke slik jeg mente det her.

Alle har rett til å forsøke å ta lappen, helt riktig. Men ikke alle klarer å ta lappen, de er rett og slett for dårlige sjåfører. Dette må sensor avgjøre under oppkjøring, dette er ikke noe den enkelte kan komme frem til senere. Men, selv om man har fått lappen, kan man selvsagt la være å kjøre bil.

Poenget er (nok en gang) at sensor ikke kan _gjette_ seg til hvorvidt vedkommende er skikket til å kjøre om man ikke klarer å vise det på oppkjøringa!

Skrevet

Jeg strøk også første gang. Ble utrolig drittnærvøs, og i tillegg var jeg uheldig med oppkjøringsdagen. Det var starten på fellesferien.

I en liten bakke, glemte jeg å tråkke inn bremsen, og dermed måtte sensor gjøre det. Resultat: Stryk, og ny sjanse igjen etter tre uker (eller hva det nå er)

Et tips jeg fikk med på veien andre gang, var at sensor bare er et menneske, og en eldre mann. Hva om jeg kunne forestille meg han i macco undertøy i høyre forsete. Jeg forsøkte å opprettholde denne tanken under hele oppkjøringen. Og jaggu gikk det ikke godt også!

Glemte å tråkke inn bremsen? hehe, da var det nok bra at du ikke fikk førerkort:-)

Det er noe som skal gå på refleks, ikke noe du skal tenke på om du skal gjøre eller ikke.

Gjest printa
Skrevet

Glemte å tråkke inn bremsen? hehe, da var det nok bra at du ikke fikk førerkort:-)

Det er noe som skal gå på refleks, ikke noe du skal tenke på om du skal gjøre eller ikke.

Jeg fikk det ikke heller, ingen sjans. Men, tre uker etterpå fikk jeg det. Har hatt førerkort i 15 år. Går helt fint det! ;-)

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg fikk det ikke heller, ingen sjans. Men, tre uker etterpå fikk jeg det. Har hatt førerkort i 15 år. Går helt fint det! ;-)

ja , skal nok greie det.

kjørte ikke bra så var helt greit at jeg strøk og det kom ikke som en overaskelse.

Nå er det 4 ukers karantene da før man får kjøre opp på nytt igjen. I tillegg er det lange køer for å få time. Surt , er så godt igang og hadde trent mye før denne gangen..Nå er det ferie , lite penger til kjøretimer. ikke så mye sjanser til å få øvelseskjørt

Skrevet

ja , skal nok greie det.

kjørte ikke bra så var helt greit at jeg strøk og det kom ikke som en overaskelse.

Nå er det 4 ukers karantene da før man får kjøre opp på nytt igjen. I tillegg er det lange køer for å få time. Surt , er så godt igang og hadde trent mye før denne gangen..Nå er det ferie , lite penger til kjøretimer. ikke så mye sjanser til å få øvelseskjørt

Du kjenner ingen som kan øvelseskjøre litt med deg privat da?

Hadde du bodd her skulle jeg har tatt deg med på bilbana, så kunne du ha kjørt som et svin og fått vannvittig kjøretrening. Bilen vi bruker ser ikke ut, men er sikker med veltebøyler og sikker stol. I tillegg bruker du kjøredress og hjelm. Det hadde vært noe det, da hadde du lært å håndtere bilen utrolig bra:-)

Gjest Violsa
Skrevet

Du kjenner ingen som kan øvelseskjøre litt med deg privat da?

Hadde du bodd her skulle jeg har tatt deg med på bilbana, så kunne du ha kjørt som et svin og fått vannvittig kjøretrening. Bilen vi bruker ser ikke ut, men er sikker med veltebøyler og sikker stol. I tillegg bruker du kjøredress og hjelm. Det hadde vært noe det, da hadde du lært å håndtere bilen utrolig bra:-)

hehe..

Ja det hadde vært noe. Skal nok gå greit nestegang.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Ufyselig skal sensorer selvsagt ikke være, men jeg mener at man må kunne takle en såpass stressende situasjon før man er klar til å dra ut i trafikken på egen hånd. Verre situasjoner inntreffer før man aner det. At elevene er nervøse er selvsagt OK, men h*n må likevel kunne vise at h*n kan kjøre bil - sensoren kan da ikke gjette seg til det? Like lite som ved en vanlig eksamen nytter det ikke å stole på lærerens ord om man stryker.

hahahahhahahahaha

jeg har lappen og har bestått

så er ikke genetisk elendig sjåfør selv om dere ville påpeke det.

Skrevet

hahahahhahahahaha

jeg har lappen og har bestått

så er ikke genetisk elendig sjåfør selv om dere ville påpeke det.

????????????????????????????

Var den til meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...