Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt store mageproblemer i 1 1/2 år har jeg nå fått konstatert at jeg har irritabel tarm (tykktarmskatarr). Jeg har prøvd å lese litt om dette for å finne ut hvordan jeg skal legge opp kostholdet mitt best mulig, og utifra det jeg har lest er det omtrent ingenting jeg kan spise. Visst jeg skal holde meg unna melk- og mel produkter samt sukker, er jo mye allerede eliminert. Jeg har fått beskjed om at fiber er bra for noen, men ikke for andre. Ettersom jeg ble veldig dårlig da jeg tok ViSiblin mente legen at jeg kanskje ikke skulle ha så mye fiber, og dermed kan jeg ikke fråtse i grønnsaker heller... Har ellers hørt at alle typer kål,løk og mye salat og frukt ikke er bra. Det er vanskelig å finne ut hva jeg reagerer på, jeg klarer ikke å finne noen forbindelse mellom det jeg spiser og hvordan jeg føler meg. Er stort sett dårlig uansett, mer eller mindre kvalm hver eneste dag. Prøver å holde meg til regelmessige måltider, men det er ikke så lett når det er så mye jeg ikke kan spise. Holder meg stort sett hjemme fordi det som regel er veldig vanskelig å finne noe å spise andre steder, og dette begynner å gå ut over det sosiale livet, har også tatt av gankse mange kilo og er mye trøtt og sliten. Er forferdelig lei av å være konstant dårlig og begynner å miste litt kontakt med venner og omgangskrets fordi jeg stort sett holder meg hjemme. Hva er trygt å spise? Angående melk, bør jeg holde meg unna alle typer melkeprodukter som rømme, iskrem, ost, youghurt osv..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236917-irritabel-tarm-og-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du ikke har mat-allergier eller -intoleranse kan du spise alt, men i balanserte mengder. Vanlig søt drikke-melk kan skape tarmproblemer ved irritabel tarm. Litt ost og syrnede produkter går ofte bra, likeledes is. Du må bare prøve deg frem. Kanskje hovedårsak til din trege eller ujevnt jobbende tarm nettopp er at du er trett, deprimert eller har angst. Ikke vanlig at tarmen er årsak, men at tarm-plager er resultat av andre ting i livet som ikke er bra. Kanskje må du rette på dette først. Ikke la tarmen styre livet ditt. Kanskje du skal be om en time hos legen mtp psykiske vansker? Da kan kanskje problemet sees på fra en annen vinkel som er mer fruktbar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...