Gå til innhold

Sterk sosial angst og behov for legehjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Fallen

Har et problem jeg ikke klarer å løse,

som holder på å ødelegge meg.

For å gi noe bakgrunnsinformasjon,

så opplevde jeg å bli mobbet og fysisk

plaget siden barneskolen, noe som bare ble sterkere og sterkere utover ungdomsskolen, etter å ha utfordret trusselene om å få juling om jeg turte å møte opp på skolen, endte det med at jeg fikk en knekt arm og slått helseløs flyktet jeg ifra skolen, jeg turte rett og slett ikke å gå på skolen lenger. Noe hverken foreldrene mine eller skolen hadde forståelse for, ble sendt til PP tjenesten som ikke viste noen interesse for frykten.

Følte bare at jeg bare var en sytepave som rett og slett bare var feig.

Midt oppe i dette opplevde jeg å bli sexuelt missbrukt av en mann som det nå i senere tid har vist seg å ha 4-5 lignende saker på seg.

Etter som tiden gikk begynte dette å også spre seg over på fritiden min, jeg viste at møtte jeg på de rette personene ute, var jeg ferdig. De hadde funnet et lett bytte, å moret seg med å ødelegge meg.

Plutselig en dag stoppet hele verden opp for meg, ingenting rundt meg betydde noe. Det eneste som betydde noe var å komme seg bort ifra livet. Hverken døden eller smerten var lenger noe jeg fryktet.

Jeg forsøkte som 11,14 og 15 åring å ta selvmord, og var på nære nippet til å gjøre det samme som 18 åring. Den gangen ble jeg stoppet, akkurat på nippet. Som 21 åring henvist til det lokale akuttpsykeriatriske teamet, som fulgte meg opp annenhver dag med et møte. På dette tidspunktet var jeg som menneske blitt et totalt vrak. Jeg sov 1-2 timer hver natt, sleit i et miljø preget av rusmiddler der kun den sterkeste overlever, jeg hadde tapt kontrollen over meg selv.

Som person hadde jeg utviklet en sterkt og ufravikelig sosial angst, det å omgå mennesker jeg ikke kjente var utenkelig. Jeg gjorde alt for å ungå konfrontasjoner, og ble jeg tvunget opp i slike ingangsatte kroppen min en sterk panikkangst som gjorde at jeg fysisk kunne benyttet all min styrke på å komme meg ut. Alle verdagslige ting ble et mareritt, det å gå i butikken, eller det å risikere å måtte stå i samme heis som andre krevde masse forarbeid og selvforbredelse for å kunne utføre uten at jeg følte meg truet på livet.

Rent psykisk var hadde jeg gitt opp,

istedenfor å glede meg til dagene, håpet jeg at dagene skulle gå over, Selvfølgelig følte jeg meg som en taper på alle fronter, bare i veien og ikke minst ubetydelig, hvem ville vel bry seg om at jeg levde eller ikke. Det verste er at når jeg tenkte på døden/selvmord så fryktet jeg det ikke lenger, mentalt var jeg så skadet at døden ikke lenger var noe fryktet, tvert imot begynte jeg å glede meg til døden, til å bli fri. Kunne slutte å løpe ifra en verden som tokk inpå meg med stormskritt. Før eller siden kom jeg til å snuble, og da ville jeg uansett være for utmattet til å stå imot.

Plutselig for et år siden, hendte det noe jeg aldri hadde trudd at kunne skje, en person viste meg tillitt og forståelse, løftet meg meg bort ifra miljøet jeg var i og begynte å vise meg kjærlighet, helt ærlig var denne situasjonen like truende som god, jeg viste jo at om dette skulle være noe falskt så ville det være det siste nådestøtet.

I år hendte det noe utrolig som snudde mesteparten av livet mitt på hodet, jeg fikk en datter. Alt i livet fikk en ny betydning. Endelig skulle jeg få et mål og faktisk en grunn til å reise meg ifra søla. Min datter betyr alt for meg, og mer en alt i hele verden. Med henne kan jeg bøye stål og viljen til å virkelig lykkes. Tross alt så vil jeg at hun skal ha en pappa å være stolt av.

Men så kommer den store problemstillingen, min sosiale angst vil ikke slippe taket. Mye for at jeg føler at bådde medmenneskene, systemet og det offentlige rundt meg har sviktet meg.

Jeg erlivredd for å bli oppsøkt, er livredd for telefoner etc.

Det som er det store problemet er at jeg føler det er noe alvorlig galt med meg. Jeg føler meg alltid trøtt, blir tilsynelatende trøtt av ingenting. Føler at jeg har blitt tynn/slimete i halsen, får fks ikke til å svelge vanlige tabletter med drikke, jeg må spise noe for at det ikke skal sette seg fast. Føler meg svak/myk i leddene, hukommelsen er nesatt, fått noe problemer med å snakke, problemer med kviser/kløe i hårbunn, synsforstyrrelser, tungpustet og iblant blod i spyttet (blod i spyttet har jeg hatt siden 7-8 års alderen).

Jeg vet jeg trenger hjelp, men det å oppsøke lege er helt utenkelig. Jeg vet ikke hva som er galt med meg, men jeg klarer ikke å oppsøke noen form for hjelp.

Finnes det ingen måte man kan bli kjent med en lege på trygg avstand (fks via SMS/epost) for så å få til et fysisk møte?

Håper du kan hjelpe meg med svar, er i en desperat situasjon hvor jeg føler meg fanget av min egen angst. Trenger tips/råd om det finnes en måte å bli kjent med en lege i forvei, for å forenkle situasjonen.

Hilsen en 23 åring med sterk sosial angst.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar, jeg så først idag at jeg har mislykkes i forsøket på å videre sende spørsmålet ditt til "psykiatri-forum". Får det heller ikke til med den maskinen jeg nå sitter på. Kan du klare det selv? Å videresende eller lage samme spørsmål inn i forum for psykiatri? Der kan du få svar fra doktoronlines psykiater Nils Håverd Dahl ( om han ikke har ferie akkurat nå), OG du vil kunne svar fra mange i liknende situasjon som deg selv. Du HAR jo nå klart å ta kontakt. Kjempefint.

Brevet du har skrevet er veldig godt, og et godt utgangspinkt for å få hjelp. Dersom fastlegen din hadde sett dette brevet, ville han/hun sikkert kunne ha hjulpet deg til riktig person. Det finnes noen få psykologer i Norge som driver "e-post-terapi", evt. kombinert med fysiske møter. Dette vil du kunne finne frem til gjennom forumet jeg nevnte over. Lykke til. PS; Du betaler ikke for dette svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...